Pendolina jsou v účetní ztrátě 300 milionů, provozně ale vydělávají

Rychlovlaky Pendolino po pěti letech provozně vydělávají. Dělají ale starost účetním Českých drah. Kvůli vysokým počátečním nákladům v souvislosti s krachem ČKD a ztrátou jedné miliardy korun, totiž Pendolina účetně stále vykazují ztrátu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pendolino. Ilustrační foto.

Pendolino. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Konkrétně za tři čtvrtě roku 300 milionů korun, potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík: "Provozně jsou Pendolina skutečně zisková a generují zisk. Bohužel historie nákupu se promítá do odpisů, úroků z úvěrů a podobně. Hlavně na těchto položkách vzniká účetní ztráta."

Jak v Ranním interwiev Radiožurnálu přiblížil Antonín Blažek, náměstek pro osobní dopravu ČD, původně mělo být dodáno deset Pendolin, ČD dráhy ale dostaly sedm.

Přehrát

00:00 / 00:00

České dráhy už 5 let provozují rychlovlaky Pendolino. Podrobnosti přiblížil v Ranním interwiev Radiožurnálu náměstek pro osobní dopravu Českých drah Antonín Blažek.

"Ale po krachu tehdejší továrny ČKD a přesunu výroby do Itálie a zabezpečení dalších víceprací k evropským normám, které tehdy vstoupily v platnost, celá cena na 7 jednotek místo deseti vyskočila na jednu jednotku výše. Byly v tom komerční úvěry. Dneska ty platby zatěžují každou vlakovou jednotku více, než se předpokládalo," uvedl.

Podle dopravního konzultanta Petra Šlegra kořeny problémů sahají do 90. let, kdy se v Česku rozhodlo, že vyvineme novou vysokorychlostní jednotku. "Projekt měl velké problémy, musel být přesunut od českého výrobce do Itálie, a důsledkem toho bylo i těch rychlovlaků nakonec nakoupeno méně."

Přehrát

00:00 / 00:00

Pětiletý provoz Pendolin zhodnotil ve vysílání Rádia Česko Petr Šlegr

"Bohužel ty odpisy , stejně jako například cena údržby, která má velké konstantní položky, jsou vyšší, a proto nevychází ta ekonomika. Prostě nelze pro reálný provoz nakupovat vlaky v tak malých sériích, jako je sedm kusů. Musí to být desítky až stovky kusů," řekl Šlegr v rozhovoru pro Rádio Česko.

Obsazenost Pendolin je více než padesátiprocentní. V současnosti České dráhy považují za klíčovou takzvanou severní trasu Praha - Olomouc - Ostrava, kde zejména rychlovlaky Pendolino jezdí.

"Obsazenost Pendolin je větší než obsazenost dálkových vlaků v Německu a Rakousku. Na severní větvi Praha - Ostrava, která je pro nás asi stěžejní, se pohybuje kolem 62 procent, na jižní větvi kolem 50 procent. Za celých pět let Pendolina svezla více než 4 miliony lidí a ujela 8,7 milionu kilometrů," přiblížil mluvčí drah.

Marika Táborská, Katarína Brezovská, Nikola Bojčev, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme