Výstavbu dálnic za dluhopisy SFDI, navrhuje Slamečka

Ministr dopravy Gustav Slamečka chce zásadně změnit způsob financování výstavby dálnic a dopravních staveb. Státní fond dopravní infrastruktury by podle něj měl za pár let dostat možnost vydávat dluhopisy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálniční most

dálniční most | Foto: Milan Kopecký | Zdroj: Český rozhlas

Státní fond dopravní infrastruktury počítá v příštím roce s 96 miliardami korun. K dosažení této rekordní sumy velkou měrou přispějí evropské fondy. S těmi ale v následujících letech nebude možné počítat, aspoň ne ve srovnatelné míře.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka proto přemýšlí, jak zajistit peníze na stavbu dálnic i poté, co Česko eurofondy vyčerpá. V rozhovoru pro ČTK uvedl, že od roku 2011 by měl mít dopravní fond možnost vydávat dluhopisy, z jejichž výnosů by budování infrastruktury financoval.

Přehrát

00:00 / 00:00

Měl by státní dopravní fond dostat možnost vydávat dluhopisy na financování dálnic, jak navrhuje ministr dopravy? V Radiofóru odpovídal náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas a ekonom Pavel Kohout.

"Jedná se hlavně o to, aby Státní fond dopravní infrastruktury mohl plánovat v delším období než je jeden rok, jak je tomu dnes. Vydávání dluhopisů je jednou z možností," řekl v Radiofóru náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas.

Během příštího roku by podle něj měla probíhat jednání ministerstva s SFDI i s politiky, aby se pravidla o vydávání dluhopisů pro fond mohla nastavit tak, aby fond byl schopen dluhopisy následně splácet.

"Váže se na to, že bychom chtěli v nějakém časovém období vystavět dopravní infrastrukturu, zejména páteřní síť. A v následném období již nebude potřeba tak velkých investic, budou potřeba finanční prostředky na opravy a údržbu této infrastruktury. Pak z příjmů fondu, které budou jasně definovány, by se mohly dluhopisy splácet," vysvětlil Kaas.

Dluhopisy by se podle ministra dopravy využily především v období, než se dokončí základní síť dálnic. "Je to všechno o sumě, kterou bude mít fond v jednotlivých letech k dispozici. Protože pokud se bavíme o páteřní síti, bavíme se o dobudování cca 800 až 1000 kilometrů dálnic a rychlostních silnic," uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas.

Dluhopisy - jeden ze způsobů zvyšování státního zadlužení

Podle ekonoma Pavla Kohouta je nejdůležitější definovat, jak má systém dálnic vůbec vypadat - jak poznáme, že základní systém je už hotov, kdo ho definoval a z jakých důvodů.

"Na to se zapomíná a kolikrát to pak vypadá, že se staví různé dopravní stavby bizarních rozměrů a dimenzí. A nikterak není prokázané, že je těchto staveb opravdu zapotřebí," uvedl Kohout v Radiofóru.

Dluhopisy jsou podle něj jedním ze způsobů, jak zvyšovat státní zadlužení. "Je otázka, jestli je pak státní dluh použit na rozumné účely nebo ne. Jestli je to financováno z dluhopisů nebo jakkoli jinak, to je potom vedlejší," řekl ekonom.

Katarína Brezovská, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme