Nehodovost klesá. Počet smrtelných kolizí je nadále alarmující

Loni zahynulo na českých silnicích nejméně lidí za posledních dvacet let. Počet úmrtí způsobených dopravními nehodami se za rok 2009 snížil na 832 lidí, což je o 160 osob méně než loni a téměř o polovinu méně než v roce 1994, kdy v Česku v důsledku dopravních nehod zahynulo rekordních 1473 osob. Vyplývá to z nejnovějších statistik policejního prezidia.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hromadná nehoda na R48

Hromadná nehoda na R48 | Foto: Hasičský záchranný sbor MS kraje

Odborníci z ministerstva dopravy i z řad policie se shodují na tom že jde o souhrn několika různých faktorů, které se vzájemně kombinují. Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky ke snížení nehodovosti přispívá například i výstavba nových dálničních úseků nebo odstranění bodových a bezpečnostních závad.

Přehrát

00:00 / 00:00

Loni zahynulo na českých silnicích nejméně lidí za posledních dvacet let. Téma pro redaktorku Naďu Bělovskou a dopravního experta Stanislava Humla.

"Svoji úlohu hraje i preventivní činnost ministerstva dopravy, respektive i represivní činnost policie. Nelze ovšem vyzdvihovat jeden konkrétní faktor," řekl Slamečka Radiožurnálu.

Ministerstvo dopravy věří, že trend zlepšování bezpečnosti na silnicích bude pokračovat a že díky němu by se letos mohlo podařit snížit počet obětí na českých silnicích pod 650.

Statistiky ukazují, že ubylo všech nehod, a to výrazně, celkový počet se snížil dokonce o 53 procent, nicméně v této souvislosti je třeba připomenout, že k tomu přispěl především fakt, že od nového roku jsou lidé k nehodě povinni volat policii pouze v případě, že škoda přesáhne 100 000 korun. Mnoho drobných srážek a nehod policie ani neeviduje.

Hlavním viníkem je alkohol

Faktem ale rovněž zůstává, že se snížily také počty těžce zraněných při dopravních nehodách, a to o 273 osob. Meziročně jich tedy ubylo 7 procent. Také lehce zraněných při dopravních nehodách je méně. Těch loni bylo dokonce o tisícovku méně než v roce předchozím. Na druhou stranu ale sama policie varuje, že výrazně roste počet nehod způsobených řidiči, kteří za jízdy telefonují, a také těch, kteří jsou pod vlivem alkoholu. Nehod pod vlivem alkoholu bylo loni jen 8 procent, ale právě opilí řidiči často zabíjeli - nehody spojené s alkoholem způsobily loni smrt 123 lidé a více než 2500 lidí kvůli nic bylo zraněno. V přepočtu to znamená, že každá šestá oběť byla zabita usmrcena při nehodě zaviněné alkoholem.

Podle Josefa Tesaříka z Policejního prezidia je jasné, že řidiči před jízdou více pijí.

"Když sledujeme statistiku vykazující množství odebraných řidičských průkazů, dojdeme k faktu, že alkohol za volantem se bohužel stává trendem doby. Rovněž evidujeme kombinace jízdy pod vlivem alkoholu a jízdy bez řidičského oprávnění," uvedl Tesařík pro Rádio Česko.

Nulová tolerance

Právě na odhadování řidičů, kteří před cestou požili alkohol, se nyní policie hodlá zaměřit a jak řekl náměstek polic prezidia Ivan Bílek, rozhodně nebude podporovat legislativní změnu, která by zavedla toleranci minimálního množství alkoholu v krvi za volantem. Na aktuálních statistik by ale podle Ivana Bílka bylo neuvážené nulovou toleranci, kterou ukládá zákon, měnit.

"Právě nulová tolerance alkoholu za volantem je stěžejní opatření proti nárůstu usmrcených osob při dopravních nehodách," myslí si Bílek.

Policie už od začátku roku využívá novinky, že od začátku ledna musí kontrolovat každého řidiče při silniční kontrole dechovou zkouškou i na požití alkoholu a podle Bílka už toto opatření přispělo ke snížení počtu opilých řidičů za volantem.

V rámci téměř poloviny nehod, které skončily úmrtím některého z se přitom nejedná o řidiče. Těch za volantem loni zemřelo 320, nehody ale připravily o život také 157 chodců nebo 72 cyklistů. Tyto smrtelné nehody se v polovině případů odehrály během víkendu, nejčastěji pak v sobotu v noci, kdy je přitom malý provoz. Nejfrekventovanějšími důvody nehod byly příliš vysoká rychlost, což zřejmě souvisí i s věkem řidičů, jelikož nejčastěji smrtelné nehody způsobují mladí řidiči osobních aut.

Naďa Bělovská, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme