Ministr Bárta zažaluje bývalého ředitele ČD Cargo

Bývalé vedení ČD Cargo poškozovalo firmu zadáváním zakázek. Z těch pak plynula ztráta řádově až v desítkách procent. S odvoláním na výsledky mimořádného auditu to řekl ministr dopravy Vít Bárta ze strany Věci veřejné. Na bývalého ředitele ČD Cargo Josefa Bazalu proto podá trestní oznámení.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné)

Ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) | Foto: Tomáš Adamec

Vedení ČD Cargo bylo odvoláno kvůli neuspokojivým výsledkům hospodaření - vloni se firma propadla do ztráty 400 milionů korun. Ještě v roce 2008 přitom vydělala více než 470 milionů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Bývalý ředitel firmy ČD Cargo Josef Bazala obvinění odmítá

Ani letos nelze podle Bárty garantovat, že firma skončí v zisku. Je to prý právě tím, že řadu zakázek si podnik domluvil pod cenou vlastních nákladů. Konkrétní názvy firem a podrobná čísla nechtěl ministr zveřejnit, protože by to podle něj mohlo poškodit zájmy České republiky.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda už dříve řekl, že za finanční ztrátu ČD Cargo může kromě hospodářské krize i bývalé firemní vedení v čele s Josefem Bazalou.

Bývalý ředitel firmy ČD Cargo Josef Bazala veškerá obvinění odmítá. „Usiluji o to, aby bylo moje jméno očištěno a aby se nepodložená a nepravdivá obvinění vyvrátila. Paradoxně k tomu může pomoc i tento krok pana ministra,“ řekl Bazala.

Přehrát

00:00 / 00:00

Bývalý ředitel společnosti ČD Cargo Josef Bazala ve Světě o druhé.

Zpráva auditora podle něj ještě hotová není, může prý jít jet o kusé informace. „S cílem poškodit. Na druhou stranu za tím může být i určitá opatrnost nového vedení ministerstva, že chce tohle nechat důkladně prošetřit,“ podotkl Bazala. Podle něj jde hlavně o nedorozumění. V době krize prý není možné realizovat všechny zakázky nad vlastní náklady.

„Vždy ale musí krýt alespoň variabilní náklady a tak to také bylo. V případě, že bychom ceny ještě zvedli, zakázky by přešly ke konkurenci buď v silniční nebo železniční dopravě,“ tvrdí Bazala.

Smlouvy se znovu prověří

Ministr Bárta chce prověřit všechny smlouvy v resortu dopravy a závazky z nich plynoucí. „Faktem je to, že za právní služby bude utrácet velké peníze, protože je tady uzavřená velká řada nemravných smluv. Za všechny uvedu minimálně smlouvu s Kapschem. Bude podnikat jednoznačně právní kroky k tomu, abychom minimálně zefektivnili obsah smluv, který tady dneska je,“ řekl Bárta. Společnost Kapsch, která provozuje tuzemský mýtný systém, získala před lety zakázku celkem za 22 miliard korun, různé dodatky uzavřené později jí ale zajišťují další příjmy.

Ministr už dřív zastavil všechny tendry svého úřadu a podřízených organizací, vyjma nákupu soli na zimu a traktorů pro zimní údržbu. Oba tyto tendry nechal prověřit a například sůl se bude tentokrát nakupovat prostřednictvím internetové aukce.

Bude se šetřit

Ministr dopravy také oznámil, že jeho resort bude razantně šetřit. Nejdřív hodlá přiškrtit rozpočet úřadu a až poté přikročí k eventuálnímu zdražení třeba za užití dálnic.

Přehrát

00:00 / 00:00

Děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos

Úspory by se měly týkat především Ředitelství silnic a dálnic, které by mělo stlačit náklady na polovinu. Další v řadě pak je Správa železniční dopravní cesty. Děkan Dopravní fakulty ČVUT, Petr Moos považuje trend šetřit za správný.

„Jestliže nechceme zadlužovat zemi, nesmíme vytvářet ani vnitřní zadlužení, které může vzniknout tím, že odložíme některé rekonstrukce nebo přerušíme výstavbu a v budoucnu pak budeme muset za podstatně vyšší ceny krýt tyto náklady,“ upozornil děkan Moos.

Přímo na ministerstvu plánuje Bárta úspory v řádu desítek procent. Určitě se podle něj dá uspořit na právních a poradenských službách. Pro ministerstvo teď například pracují čtyři právní kanceláře, což stojí půl miliardy korun.

Igor Maňour, Renáta Prátová, Veronika Sedláčková, Václav Sochor, Petr Sehnoutka, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme