Zájezdové autobusy jezdí v Česku často přetížené

Zájezdové autobusy v Česku jezdí často přetížené. Jde hlavně o spoje, ve kterých jsou obsazená všechna sedadla a cestující mají s sebou větší zavazadla na dovolenou - třeba do Chorvatska. Přetížený autobus se řídí hůř a také snadněji může nabourat.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aby společně nastoupili do autobusu z Ústeckého kraje.

Aby společně nastoupili do autobusu z Ústeckého kraje. | Foto: Tomáš Adamec

Zájezdové autobusy váží přibližně patnáct tun. Jejich maximální váha je uvedena v technickém průkazu. Policisté se ale často setkávají s tím, že jezdí přetížené. A řidič si prakticky nemůže zkontrolovat, jestli jeho autobus není moc těžký.

„Abych mohl najet na váhu, tak to víceméně nebývá. Kdyby ta možnost někde byla, tak si to musí ten řidič zaplatit. Pokud by chtěli, aby plně obsazený vůz i se zavazadly měl určitou váhu, tak by měla zajistit cestovní kancelář či dopravce, aby byla možnost autobus zvážit,“ řekl Radiožurnálu řidič, který nechtěl uvést své jméno, na pražském autobusovém nádraží Florenc.

Přehrát

00:00 / 00:00

Přetížené autobusy na českých silnicích. Téma pro Lenku Jansovou v Odpolední radiožurnálu.

To, že řidiči často nevědí, kolik jejich autobus váží, potvrdil také Václav Vyskočil z firmy, která provozuje autobusovou dopravu a školí šoféry: „Ve většině případech si to může zjistit jedině tak, že si spočítá cestující a určí si to tak nějak průměrem. Ale nechá se to dost špatně určit.“

Nízké limity na cestujícího

Každý provozovatel se snaží dostat do autobusu co nejvíc lidí. Podle dopravců jsou ale limity na jednoho cestujícího v Česku dost nízké. Počítá se s váhou kolem 70 kilo. Když je pak autobus plně obsazený a lidé mají těžká zavazadla na dovolenou, může to být problém.

„Ve vnitrostátní dopravě to takový problém není, ale v mezinárodní dopravě, například u zájezdů do Chorvatska, když si lidé sebou vezou jídlo nebo více zavazadel, tak tam ten problém může nastat,“ řekl Martin Špryňar z ČESMAD Bohemia.

Policisté kontrolují váhu autobusu na odstavných parkovištích na pojízdných vahách. Když je ale vozidlo moc těžké, doplatí na to i cestující. Někdy musí podle Pavla Noska z ředitelství dopravní policie dokonce vystoupit.

„Jestliže se jedná o přetížení, které de facto překročí konstrukční možnost autobusu, tak v těchto případech musí dojít k uložení nákladu. Nezřídka se bohužel stává, že skutečně musí i člověk z autobusu vystoupit,“ uvedl.

Celý tento týden se policisté při dopravně-bezpečnostních akcích zaměřují na autobusovou dopravu.

Lenka Jansová, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme