Prodej fair trade banánů má podpořit nová kampaň

Loni se do Česka dovezlo 150 tisíc tun banánů. Dnes startuje česká část kampaně nazvané ‚Za férové banány‘. Banány jsou jednou z nejvíce obchodovaných zemědělských plodin na světě. Jenže při jejich pěstování není často vše úplně v pořádku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Banány

Banány | Foto: Fotobanka stock.xchng

„Nedůstojné pracovní podmínky si můžeme představit tak, že lidé běžně na banánových plantážích pracují deset, dvanáct i více hodin denně, šest dní v týdnu. Dostávají za to navíc velmi nízkou mzdu, za kterou si nemůžou dovolit uživit rodinu a poslat děti do školy. Dál se k tomu připočítává sexuální obtěžování žen a dětská práce na některých plantážích,“ vysvětluje koordinátorka kampaně Barbora Mrázková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kampaň ‚Za férové banány‘ ve vysílání Radiožurnálu představil redaktor David Koubek

Jde také o to, že se při pěstování banánů často používají postřiky a chemikálie, které ničí životní prostředí i zdraví těch, kdo na plantážích pracují. Navíc se většinou jedná o chudé rozvojové země. Právě proto prosazují organizace spolupracující na fair trade, tedy takzvaném férovém obchodu, výrobky s tímto označením.

Plantáže, které se zapojí do projektu fair trade, totiž musí zaručit, že jimi vypěstované banány nejsou ošetřovány pesticidy, a že na polích pracují zaměstnanci pobírající alespoň zákonnou minimální mzdu. Nesmějí také využívat dětskou pracovní sílu a musí svým zaměstnancům povolit sdružovat se v odborech.

Banány pak musí prodávat alespoň za minimální výkupní cenu, která pokrývá všechny potřebné náklady a navíc sociální příplatek na rozvoj celé komunity, která na plantáži nebo v jejím okolí žije.

Většina klasických světových banánových plantáží ale pravidla fair trade nedodržuje. Zejména na plantážích v Latinské Americe, odkud se mimochodem do Česka dováží většina banánů, musí lidé pracovat s nucenými a často neplacenými přesčasy, za svoji práci dostávají často mzdu, která neodpovídá zákonu ani tomu, aby si mohli zajistit základní obživu.

Pomohou uvědomělí zákazníci

K tomu, aby supermarkety, kde se prodává 82procent veškerých banánů v Česku, nabídly i banány se značkou fair trade, bude zapotřebí, aby na ně začali tlačit i sami zákazníci. Hypermarkety totiž podle Mrázkové tvrdí, že o ně jejich zákazníci nemají zájem. „Řetězce tvrdí, že není poptávka na straně spotřebitele a tím pádem je ani nepožadují po svých dodavatelích,“ vysvětlila.

Společnost pro fair trade s tímto tvrzením ale nesouhlasí a odkazuje na svůj spotřebitelský průzkum, který podle Barbory Mrázkové ukazuje opak. „56 procent lidí deklarovalo, že dávají přednost výrobkům, které jsou vyrobeny s ohledem na životní prostředí a 37 procent lidí chce výrobky, u kterých je zaručeno, že nebyla porušována lidská ani pracovní práva,“ přiblížila.

Přehrát

00:00 / 00:00

O podmínkách pěstování a prodeji fairtradových banánů hovořila na Rádiu česko redaktorka Naďa Bělovská, koordinátorka kampaně Za férové banány Barbora Mrázková a ředitel společnosti pro fair trade Pavel Malíř Chmelař.

Pokud tedy chcete kampaň podpořit hledejte v obchodech banány se zelenomodrou nálepkou fair trade. Bohužel v Česku to není tak jednoduché. Například v Británii je jeden ze čtyř prodaných banánů fair trade, ve Švýcarsku každý druhý. Jenže u nás nejsou skoro vůbec k dostání, jen občas v jednom řetězci hypermarketů.

Podle Barbory Mrázkové ze Společnosti pro fair trade to mohou změnit sami uvědomělí zákazníci: „Je potřeba se ptát, vyžadovat fair trade banány. Můžete se zapojit do naší kampaně s názvem ‚Za férové banány‘. Postupem času budeme nabízet možnosti, jak přímo oslovovat české supermarkety a obchodníky.“

Ceny fairtradových banánů nemusí být vyšší

Pěstování banánů za dobrých podmínek je z hlediska majitelů plantáží nákladnější, minimální faitradová cena je výrazně vyšší, než běžná výkupní cena banánů. Ale to vůbec neznamená, že banány na pultech obchodů skutečně musí být dražší,

Výrobní cena banánů tvoří pouze malou část ceny, kterou platí zákazník v obchodě. V případě běžných banánů je to nějakých 10 nebo 12 procent. Vliv zvýšení cen na řetězce je různý. A máme zkušenosti z Anglie, kde jsou fairtradové banány o 5 až 10 procent dražší, což je asi o 2 až 4 koruny na kilogram, než jsou běžné banány. V některých případech stojí stejně, jako banány konvenční,“ vysvětluje ředitel společnosti pro fair trade Pavel Malíř Chmelař.

Klasický nefairtradový banán stojí poté, co je utržen a zpracován na plantáži v průměru 44 haléřů. Zbytek jeho ceny se pak nabalí cestou na české pulty. 22 procent si na ceně banánu přidá dopravce, který banány dováží do Evropy, 15procent si přirazí stát v rámci cla, 12 procent pak sklady, kde banány dozrávají a jejich distributoři, 30 procent samotní obchodníci, kteří banány na svých pultech prodávají a dalších 9 procent z ceny banánu představuje DPH, což jeho cenu vyšplhá až na nějakých průměrných pět korun.

David Koubek, Martin Křížek, Katarína Brezovská, Naďa Bělovská, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme