Systém Privacy Shield bude chránit evropská data na serverech v USA

Nová dohoda Privacy Shield (štít soukromí) bude podle zástupců evropské komise nastavovat přísnější pravidla pro americké firmy. I když data evropských uživatelů budou i nadále uložena na serverech ve Spojených státech, podle nové dohody k nim nebudou mít přístup ani americké bezpečnostní úřady. Digitální obchod mezi oběma kontinenty ročně činí stovky miliard dolarů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Blogger, mobilní telefon, počítač, uživatel, IT

Blogger, mobilní telefon, počítač, uživatel, IT | Foto: Fotobanka Pixabay

Privacy Shield nahrazuje dříve platnou dohodu Safe Harbour (bezpečný přístav). Tu loni zrušil Soudní dvůr Evropské unie na základě žaloby Rakušana Maxe Schremse.

Ten napadl sociální síť Facebook za to, že k jeho údajům pravděpodobně mají přístup americké tajné služby. Běžný uživatel by ale žádné změny podle Jakuba Čížka ze serveru Živě.cz neměl zaznamenat:

Přehrát

00:00 / 00:00

Způsob nakládání s citlivými daty v případě e-shopů z USA upravuje nová dohoda. Více o ní s Vojtěchem Kovalem

„Vzhledem k tomu, že většina velkých internetových služeb, ať už je to Google, Facebook nebo Microsoft spravují uživatelská data poměrně vysokým standardem ochrany osobních údajů, tak tady by se nemělo změnit naprosto nic.“

Nová smlouva ale neznamená, že by se bezpečnostní služby k údajům nemohly dostat.

„Pro tyto účely je zřízen speciální soud, který o těchto žádostech NSA a FBI rozhoduje. V zásadě do toho nemůže zasahovat ani tato nová dohoda. Ta víceméně zpřísňuje příležitosti, kdy k tomu může dojít,“ dodává Čížek.

Evropan se ale díky nové dohodě může účinně bránit v případě, kdy by někdo zneužil jeho osobní údaje, vysvětluje výkonný ředitel sdružení CZ.NIC Ondřej Filip:

„Pokud mám pocit, že moje osobní údaje byly zneužity, tak se můžu obrátit na danou společnost, která osobní údaje zpracovává. Musí se mi vyjádřit do 45 dnů.“

práce v kanceláři | Foto: CC0 Public domain FirmBee

Třeba obchodování s osobními údaji ale Privacy Shield zcela nezabrání. Například v Česku je totiž takové poskytování dat legální, pokud uživatel zpracování svých údajů odsouhlasil. Třeba jednotlivá telefonní čísla se prodávají za několik korun.

„Ceny jsou různé. Můžeme to srovnat třeba s prodejem čísel kreditních karet, které se pohybují v jednotkách dolarů,“ vypočítává Jakub Čížek.

Specializované agentury ale většinou prodávají marketingovým společnostem celý balík s několika tisíci kontakty a jejich zisk z takového obchodu tak může být až několik desítek tisíc korun.

Data sbírají i hackeři

Osobní údaje se na internetu snaží získávat i hackeři, pomocí takzvaných robotů a virů. Nejčastěji ale svá citlivá data společnostem odevzdají sami uživatelé, když je vyplní do nějakého formuláře třeba výměnou za slevu v e-shopu.

„Přihlásím se do nějaké akce, protože mám šanci na výhru nebo protože dostanu nějakou slevu. A tam je napsáno, že ta společnost sbírá osobní údaje a dokonce je může předávat třetím stranám,“ dodává Filip.

Jedinou obranou proti nechtěným telefonátům a nevyžádaným obchodním nabídkám tak zůstává rozmýšlet si, komu své osobní údaje poskytneme.

Nová dohoda o zásadách zpracování osobních údajů byla pro obě strany velmi důležitá. Vzájemný digitální obchod mezi Evropskou unií a Spojenými státy americkými totiž dosahuje ročně až 260 miliard dolarů.

Vojtěch Koval Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme