Kvůli nekomunikujícímu letadlu Němci evakuovali pět jaderných elektráren, vzlétly i české stíhačky

Přerušený radiový kontakt s indickým dopravním letounem si v pátek vynutil start dvou německých vojenských letounů a rovněž krátkodobou evakuaci pěti jaderných elektráren na severu Německa. Informovala o tom agentura DPA, podle níž mělo letadlo problémy už od Maďarska. Nad Českem ho doprovázely dvě stíhačky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Indický Boeing nekomunikoval s českou letovou kontrolou. V Německu k němu musely startovat stíhačky

Indický Boeing nekomunikoval s českou letovou kontrolou. V Německu k němu musely startovat stíhačky | Foto: Youtube .com

Podle sdělení německých úřadů zůstal v evakuovaných elektrárnách jen personál určený pro naléhavé situace. Pokyn byl vydán poté, co se dopoledne kontakt s letounem ztratil na 22 minut. Opatření se týkalo elektráren Brunsbüttel, Brokdorf, Grohnde, Lingen a Unterweser. Některé z nich už jsou delší dobu mimo provoz.

Podle německého vojenského letectva dopravní letadlo mířící do Londýna mělo problémy s radiovým kontaktem už nad Maďarskem. Stroj pak doprovázely české stíhačky, které posléze vystřídaly dva Eurofightery německých ozbrojených sil. Dohled nad problematickým letounem posléze převzalo belgické armádní letectvo.

Bezpečnostní incident nad Českem. Indické letadlo se nenahlásilo, startovaly k němu německé stíhačky

Číst článek

Mluvčí českého generálního štábu Jan Šulc potvrdil, že dva české gripeny kvůli incidentu do vzduchu vzlétly. Poznamenal, že šlo o nekomunikující letadlo, podobně jako v polovině února v případě indického dopravního letounu. Jeden pilot tehdy spal a druhý naladil při přechodu pod pražskou letovou kontrolu špatnou frekvenci a navíc si ztlumil hlasitost ve sluchátkách.

Tyto případy chybějícího radiového kontaktu s letadly nejsou podle expertů zcela výjimečné. Zda na palubě nepanuje mimořádná situace, se pak prověřuje vizuálním kontaktem. Nedostatek radiového kontaktu může být důsledkem technické závady nebo chyby při obsluze.

Co bylo za dnešním problémem indického stroje, německé úřady zajišťující bezpečnost letového provozu a vzdušného prostoru nebyly s to říci. Tuto informaci se zatím nepodařilo zjistit ani od společnosti Air India.

V Německu je v takovýchto mimořádných situacích vyhlašován takzvaný preventivní poplach. Jde o případy, kdy by letadlo mohlo být z teroristických či jiných pohnutek zneužito jako zbraň. Zaveden byl v roce 2003 po zkušenostech s teroristickými útoky ve Spojených státech 11. září 2011.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme