Aerolinky po tragédii mění pravidla. Pilot už nesmí být v kokpitu sám

Letecké společnosti po úterním pádu letounu německého dopravce Germanwings začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Zavedení tohoto postupu dnes ohlásily například britský nízkonákladový dopravce EasyJet a také norské, islandské či kanadské aerolinky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadla společnosti Norwegian Air Shuttle

Letadla společnosti Norwegian Air Shuttle | Zdroj: Reuters

Mezi prvními dnes oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. Od nynějška budou muset být v pilotních kabinách letounů norské společnosti vždy nejméně dva členové posádky.

„To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden z členů posádky musí do pilotní kabiny přijít," řekla dnes agentuře DPA mluvčí norské firmy.

S platností od pátku zavádí povinnou přítomnost alespoň dvou členů posádky v kokpitu společnost EasyJet. „Toto rozhodnutí bylo učiněno po konzultaci s úřadem pro civilní letectví," citovala ze sdělení firmy agentura AFP.

ONLINE: Havárii airbusu podle vyšetřovatelů záměrně způsobil kopilot

Číst článek

Zavedení obdobného opatření dnes podle AFP oznámily také islandské aerolinky Icelandair a kanadská společnost Air Transat. Naopak rakouské společnosti Austrian Airlines a Niki zatím vyčkávají. „Zatím je příliš brzy," řekl agentuře APA mluvčí Austrian Airlines, která je stejně jako Germanwings dceřinou společností německé Lufthansy.

V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Ovladač zavírání dveří kabiny v simulátoru Airbusu A320 | Foto: Reuters

České aerolinie mají povinnost přítomnosti minimálně dvou osob v kokpitu ve svých bezpečnostních a provozních pravidlech již více než 10 let. Zavedly ho v reakci na události z 11. září 2001.

„Takže když pilot ČSA opouští kokpit, musí tam na tu dobu přijít palubní průvodčí a počkat na náhradním sedadle na návrat pilota,“ řekl Českému rozhlasu mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Stejné je to i u společnosti Travel Service. „Provozní příručka letecké společnosti Travel Service jasně říká, že v případě, že jeden z pilotů opustí kokpit, v době jeho nepřítomnosti jej musí nahradit jiný člen posádky, například stevard,“ potvrdila mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

Druhý pilot airbusu se zamkl v kabině a začal klesat

Francouzský žalobce pověřený vyšetřováním tragédie úterního letu společnosti Germanwings z Barcelony do Düsseldorfu dnes oznámil, že pád stroje úmyslně způsobil druhý pilot airbusu. Když se kapitán letu vzdálil, druhý pilot v kokpitu zůstal sám a kolegu už nevpustil zpátky. Přitom stroj předčasně navedl ke klesání.

Šéf koncernu Lufthansa Carsten Spohr dnes na tiskové konferenci k dosavadním výsledkům vyšetřování zřícení stroje dceřiné společnosti řekl, že podle jeho znalostí je u evropských leteckých společností povinná přítomnost nejméně dvou osob v kokpitu výjimečná.

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme