Zprávy → Svět11. listopadu  2016 v 06:49  

Americká dálnice Route 66 slaví devadesátiny. Symbol svobody vede přes osm států

Route 66 v Californii - Foto: Fotobanka Profimedia

Route 66 v CaliforniiFoto: Fotobanka Profimedia

Projet Českem zabere řidičům jen několik hodin a marně byste tu hledali dálnici delší než 400 kilometrů. Spojené státy ale už v roce 1926 měli dálnici, která čítala téměř 4000 kilometrů, a lidé po ní cestovali několik dní. Nejznámější americká silnice v pátek slaví devadesáté výročí svého vzniku.

Cesta za americkým snem nebo symbol svobody, tak se o Route 66 mluví ve víc než třicet let starém americkém dokumentu. 

Téměř šedesát let platila tahle dálnice za hlavní ulici Spojených států a říká se, že po ní tehdy každý Američan musel jet alespoň jednou za život. Slavnou Route 66 později nahradily nové, modernější dálnice, její kouzlo ale přetrvává. 

„S Route 66 jsem spojený už od roku 1998. Od té doby jsem ji procestoval asi 23 krát," říká zakladatel české asociace Route 66 Zdeněk Jurásek. 

 

Americká dálnice Route 66 slaví devadesátiny. Symbol svobody vede přes osm států. Téma pro Matěje Štýse

Vložit na svůj web

Hlavní ulice Ameriky začínala v Chicagau v Illinois, a končila v kalifornském Los Angeles. Vedla přes osm států a v době svého vzniku představovala symbol technologického pokroku. 

Na místo dřívějších prašných cest Spojené státy protla asfaltová spojnice s mnoha technicky náročnými stavbami, na které brzy začalo být živo. Route 66 se tak postupně stala slavnou a objevovala třeba i v písních. Zpívalo ni například v roce 1946 Chuck Berry. 

„Šestašedesátka je slavná proto, že se jí dostalo nejvíc reklamy. Už od doby jejího založení, před devadesáti lety, se o ní začalo psát především díky románu Johna Steinbecka Hrozny hněvu, který popisuje cestu oklahomských farmářů za lepší budoucností do Kalifornie. Tento román se celý odehrává právě na Route 66," dodává Jurásek. 

Restaurace u Route 66 v Illinois - Foto: Fotobanka Profimedia

I když dálnici v roce 1985 nahradili modernější stavby, její popularita přetrvala a platí za zážitkovou cestu, kterou rádi využívají také motorkáři. Podle Juráska se vyplatí projet šestašedesátku celou, přestože u Chicaga není krajina tak zajímavá jako dál na západě. 

Čtěte také: Route 66 může být první solární silnicí v USA. Panely vyzkouší na odpočívadle v Missouri

„Krajina není tak atraktivní, protože se podobá té naší. Ale je tam velká část živé Rout 66, těch lidí, podniků, starých benzinových pump a muzeí. Čím víc člověk jede na západ, tím se dostává do oblastí, které jsou odlehlejší. Projíždí se v Texasu přes nekonečné prérie a divoký západ v Novém Mexiku, v Arizoně. Tam si cestovatelé a motorkáři užijí atraktivní přírodu a volnou jízdu, kdy opravdu můžou jet desítky mil, aniž by kohokoli potkali," přibližuje Jurásek. 

Rout 66 tak ani po devadesát letech nezemřela. Naopak. Stává se z ní asfaltové muzeum a lidé na ní díky turistům začínají obnovovat dříve zaniklé podniky. 

Route 66 v Arizoně (archivní foto) - Foto: Vitezslav Valka, Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Czech Republic

Autor:  Matěj Štýs

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace