Zprávy → Svět25. listopadu  2016 v 12:18  

Největší mediální skandál v historii Dánska: novinář bulváru špehoval kreditní karty celebrit

Dánský bulvár špehoval i členy královské rodiny. Na snímku princ Joachim s manželkou, princeznou Marií - Foto: Fotobanka Profimedia

Dánský bulvár špehoval i členy královské rodiny. Na snímku princ Joachim s manželkou, princeznou MariíFoto: Fotobanka Profimedia

Největší mediální aféra v dějinách Dánska - tak se mluví o případu bulvárního časopisu Se og Hør, jehož zaměstnanci zneužívali údaje z kreditních karet celebrit. Ve čtvrtek padl dlouho očekávaný verdikt: 15 měsíců odnětí svobody pro někdejšího editora a podmínka pro tři redaktory. Nejpřísnější trest dostal zaměstnanec firmy, který novinářům data nezákonně rozprodával: 18 měsíců vězení. O rozsudku píše server The Local.

Dohoda mezi bulvárními žurnalisty a jejich zdrojem Peterem Bo Henriksenem stála na „systematickém sledování pohybů velkého množství veřejně známých lidí“, čímž se pachatelé dopustili „významného porušování“ práv sledovaných osob, vysvětlil své rozhodnutí obvodní soud v Glostrupu. 

Odsouzeným přitížilo, že jejich záměrem bylo „vydělat peníze na zveřejňování informací bez jakékoli společenské hodnoty,“ dodal v rozsudku. 

Celebrity i královská rodina 

Redaktoři Se og Hør podpláceli Henriksena, zaměstnance společnosti Nets spravující kreditní karty, který jim na oplátku předával informace o vybraných transakcích. Oběťmi nezákonného sledování se stala řada veřejně známých osobností včetně členů dánské královské rodiny. Henriksen byl ve čtvrtek odsouzen na 18 měsíců nepodmíněně. 

Čtěte také: Bulvár a celebrita jsou jako parazit a hostitel, říká autor dokumentu Dělníci bulváru

Kromě něj stála v lavici obžalovaných pětice novinářů: exšéfredaktor listu Kim Henningsen, bývalí editoři Henrik Qvortrup a Per Ingdal a redaktoři Kasper Kopping a Ken Rasmussen. Mozkem operace byl podle soudu Qvortup, který si vyslechl trest 15 měsíců odnětí svobody; z toho jeden rok podmíněně, jestliže absolvuje 200 hodin veřejně prospěšných prací. Henningsen, Kopping a Rasmussen dostali podmínku, Ingdala soud zprostil viny, informuje The Local. 

„Přirozeně jsem z verdiktu zklamaný. Doufal jsem, že mě osvobodí, což se nestalo,“ řekl Qvortup po procesu novinářům. Neupřesnil přitom, zda se proti rozsudku odvolá. Jeho právník však naznačil, že by Qvortup mohl tři měsíce nepodmíněného trestu strávit v domácím vězení. 

Na začátku byla kniha 

Takzvaný „případ Se og Hør“ se provalil v roce 2014 – tehdy vyšla údajně fiktivní novela, která pojednávala o tom, kterak bulvární magazín zneužívá informací z kreditních karet k článkům o královské rodině. Autorem byl přitom výše zmíněný Ken Rasmussen. 

Vydavatel listu Aller Media dostal pokutu 10 milionů dánských korun - Foto: Fotobanka Profimedia

Vydavatel listu Aller Media dostal pokutu 10 milionů dánských korunFoto: Fotobanka Profimedia

Kniha vzbudila podezření a následné policejní vyšetřování odhalilo, že Rasmussenovo dílo má do čisté fikce daleko. Ukázalo se, že Se og Hør si díky pokoutně získaným údajům z databází Netsu pojistil hned několik sólokaprů, včetně zmapování utajovaných líbánek prince Joachima v Kanadě (2008). Bulvární list si přilepšil také soukromím populárního herce Madse Mikkelsena či premiéra Larse Løkkeho Rasmussena. 

„Případ Se og Hør“ je pokládán za největší mediální skandál v dějinách země a dánskou paralelu známější aféry kolem britského bulvárního časopisu News of the World. V Dánsku už letos v srpnu padl verdikt nad dalšími dvěma novináři a vydavatelem Se og Hør, společností Aller Media. Redaktoři, kteří doznali vinu, si vyslechli podmínečný trest, Aller Media udělil soud pokutu 10 milionů dánských korun (36 350 000 českých korun). 

Autor:   mls

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace