OBRAZEM: Železnice, která nikam nevede. Stála miliardy a vlaky po ní nejezdí
Z celkových 1700 kilometrů brazilské železnice Transnordestina je hotová pouze polovina. Deset let už železnice vede do místa, kde najednou koleje končí. Projekt stál už 6 miliard brazilských realů, tedy asi 45 miliard korun.
Rezavějící kusy železa, které připomínají koleje, měly být alternativou dopravy v odlehlém koutě na severovýchodě země. Daleko od přístavů, daleko od farem a jakékoliv civilizace se měly krajinou ubírat nejen nákladní vlaky.
Sedminásobný otec, 58letý farmář Francisco Emiliano, který žije poblíž železniční tratě, agentuře Reuters sdělil: „Trať měla přinést práci a levné palivo. Všechno se ale zastavilo a lidé jsou teď nezaměstnaní.“
Emiliano se stará o svůj dobytek u své malé chaty, v místech, kde bývalý prezident Luiz Inacio Lula da Silva zahájil výstavbu již před deseti lety. Sliboval si od trati konec chudoby, která v regionu panovala, a vlastně stále panuje.
Nová středo-pravicová vláda rozhodla investovat dalších 430 milionů realů (asi 3,2 miliardy korun) na obnovení prací na trati.
Na pracích se nyní podílí 800 lidí, což je opravdu zlomek oproti 11 000 dělníkům v roce 2010.
Nedostatečná železniční síť nutí obchodníky používat drahé a pomalé nákladní vozy, které zároveň zatěžují ekologii.