Každý rok lidé utratí 800 miliard eur za luxusní zboží. Vedou auta a šperky

Trh s luxusním zbožím celosvětově roste. Jen za posledních dvacet let se skoro ztrojnásobil. Podle průzkumu společnosti Bain & Company si v současnosti dopřává luxus přes 330 milionů lidí po celém světě. Zákazníci nejvíc utrácejí za drahá auta, hotely a taky oblečení. Pozadu nezůstává ani Česká republika.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Luxus, nákup, obchod, nakupování

Luxus, nákup, obchod, nakupování | Foto: Filip Jandourek

Praha, ulice Pařížská - centrum luxusu, kam každý den míří tisíce lidí. Za jeden kus oblečení nebo třeba kabelku tu jsou zákazníci ochotni nechat i desítky tisíc korun. Láká je hlavně kvalita, jedinečnost a originalita značky. Někteří se nechávají zvábit i tím, co nosí známé osobnosti nebo celebrity.

Podle módních specialistů jsou ale některé značky v Česku přeceňované. Na rozdíl od zahraničí se tu prodávají někdy i o polovinu dráž.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podle průzkumu společnosti Bain & Company si luxus dopřává přes 330 milionů lidí po celém světě. O trhu s luxusním zbožím natáčela Zuzana Švejdová

„Stále platí, že tu luxusní produkty bývají o něco dražší než jinde ve světě. Ten trend se ale určitě zlepšuje a to i tím, jak se český zákazník stává sofistikovanější a znalejší,“ vysvětluje Tomáš Beránek z poradenské společnost CBRE.

Jen za posledních šest let přišlo do Česka třináct luxusních značek, nejvíce potom s módou. Jejich cílem je právě Praha, která patří mezi nejatraktivnější v celé Evropě.

„Není zájem jen o samotnou Pařížskou ulici, vnímáme i zvyšující se atraktivitu u dalších ulic, jako je například Široká, Havířská a Rytířská. Zóna pro luxus v Praze se nám rozrůstá,“ dodává Beránek. Pařížská ulice ale i přesto v návštěvnosti vede.

Patří ale také k těm nejdražším. Důvodem jsou i vysoké nájmy, které tu prodejci platí. Jeden metr čtvereční tu stojí i 80 tisíc korun ročně.

Nejvíce utrácejí Rusové a Číňané

Zatímco ještě před pár lety v Pařížské utrácela hlavně ruská klientela, teď v nákupech vedou Číňané. Nejčastěji utrácejí za oblečení a módu luxusních značek, poslední dobou také za český křišťál nebo drahokamy.

„Za rok 2015 se nám projevil úbytek ruských turistů, což se to samozřejmě projevilo na jejich útratách. Téměř o 40 procent klesly jejich výdaje na nákupy. Nejvyšší hodnotu nákupu mají Číňané. V loňském roce to bylo přes 19 tisíc korun,“ říká mluvčí CzechTourism Markéta Vogelová.

V utrácení za luxusní zboží ale nejsou pozadu ani Češi, kteří už tvoří skoro polovinu ze všech zákazníků v Pařížské.

Vysoké sumy jsou lidé ochotni platit i za auta, šperky nebo módní doplňky. Celosvětově zákazníci za luxus dají více než 800 miliard eur ročně, jak ukazuje ekonomický index luxusu. Největší obnosy vydají z peněženek právě Rusové a Číňané.

Ne každý si ale může luxus dopřát. Stále častěji se proto stává terčem padělatelů. Podle evropského Úřadu pro harmonizace vnitřního trhu, který má na starosti ochranu značek a patentů v Evropské unii, přicházejí legální výrobci kvůli padělkům o desítky miliard eur ročně.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme