Ve Spojených státech skončilo šrotovné
Tři miliardy dolarů, které americká administrativa vyčlenila na šrotovné, jsou vyčerpány. Program, v rámci něhož mohli lidé dostat finanční podporu až do výše 4500 dolarů při výměně starého vozu za nový, ekologicky šetrnější, proto končí.
Podle předběžných odhadů došlo k výměně bezmála půl milionu automobilů. I přesto, že mělo šrotovný v USA jen krátkodobý účinek, si analytik společnosti Patria David Marek myslí, že mělo jeho zavedení smysl:
"Jedná se o velkou ekonomiku s důrazem na domácí poptávku. V takovém případě měla podpora domácí poptávky tímto způsobem smysl."
"Je to opatření, které je selektivní a z tohoto důvodu se na něj snáší kritika, nicméně prodeji automobilů a zvýšení celkového maloobchodního obratu v USA toto opatření pomohlo," dodává ještě Marek. Podle něj dojde s ukončením šrotovného k znatelnému propadu zájmu o nové automobily.
Akcie amerických automobilek navíc díky ukončení šrotovného výrazně oslabily. "Ony jsou poměrně výrazně vázány na svůj trh. Proto si myslím, že při kolísání domácí poptávky ještě není situace jednoznačně vyřešena," vysvětluje Marek.
Oživení čeká jen některé americké firmy
"Oživení se dočkají spíš firmy, které vyrábějí investiční celky a vyváží zboží do zahraničí. Domácí poptávka ve Spojených státech je stále zatížena stoupající nezaměstnaností a zadlužeností amerických domácností," vysvětluje analytik.
"Myslím si, že z tohoto bodu číhá na americkou ekonomiku ještě potenciální riziko. Objem peněz, které budou chtít domácí spotřebitelé utrácet nebude takový, aby tato část ekonomiky byla motorem ekonomického růstu. V lepším případě nebude ani brzdou," dodává ještě David Marek ze společnosti Patria.
O americkém šrotovném mluvil na Rádiu Česko analytik společnosti Patria David Marek.
Přečtěte si také:
USA hodlají dát další peníze na šrotovné
Výrobci automobilů hlásí oživení, prodej podpořilo šrotovné
Ze šrotovného v Německu těží hlavně prodejci vozů a nikoli samotné automobilky