V letadlech se teď platí mnohé, dříve bezplatné služby

Letecká doprava prožívá jedno z nejhorších období své historie. Za poslední rok totiž ekonomická krize a následná recese prudce snížily poptávku po osobní i nákladní letecké přepravě. Aerolinky jsou tak nucené zavádět úsporná opatření a hledají také nové zdroje příjmů. Cestující se tak často setkávají s poplatky za služby, které dosud byly zdarma.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo aerolinek SkyEurope

Letadlo aerolinek SkyEurope | Foto: SkyEurope Airlines

Od začátku roku zkrachovalo po celém světě na devadesát leteckých společnosti. Asociace evropských regionálních aerolinií předpokládá, že do jara příštího roku skončí v bankrotu dalších dvacet, hlavně menších dopravců.

Poptávka po letenkách sice vzrostla v srpnu proti březnovému minimu o šest procent, meziročně ale stále klesá. Výraznější nárůst poptávky tak nenastává.

Šéf české divize společnosti Air France - KLM František Šilink k tomu říká: "V současné době ještě oživení letecké dopravy nevidíme, obávám se podle knihování letů, že to bude ještě nějakou dobu trvat."

Podle odhadů Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu letos aerolinky vykáží souhrnnou ztrátu asi jedenáct miliard dolarů. Mimo jiné proto, že ekonomická krize donutila přepravce zlevnit.

Průměrná cena letenky v ekonomické třídě se tak za poslední rok snížila o osmnáct procent. Ceny se často ustálily na úrovni, které jsou pro aerolinky ztrátové.

Analytik makléřské společnosti Cyrrus Odnřej Moravanský proto nepředpokládá další zlevňování: "Důkazem může být nedávný bankrot Sky Europe, která sice nabízela levné letenky, ale byl to zároveň jeden z důvodů, které ji dovedly k bankrotu. Navíc ceny ropy stagnují mezi šedesáti a sedmdesáti dolary, takže ani z tohoto zdroje nepřišel impuls, aby si společnosti mohly dovolit snižovat ceny letenek."

Aerolinky se snaží na problémy odvětví odpovědět různými způsoby. Většina z nich přistoupila k omezování kapacit, ke snižování počtu letů nebo propouštění. Například z Austrian Airlines odejde plná pětina zaměstnanců.

Kvůli rostoucím cenám paliva letecké společnosti také pokračují ve snižování váhy letadel, aby tak omezily i spotřebu paliva. "KLM snížilo na některých letech hmotnost sedačky zhruba o osm a půl kilogramu. Ve velkém dálkovém letadle je 250 takových sedaček, takže 250 krát osm dává docela slušné snížení hmotnosti, rovnající se hmotnosti nějakého většího automobilu," říká šéf české divize společnosti Air France - KLM.

Aerolinky také hledají nové zdroje příjmů a řada z nich se inspirovala u nízkonákladových společností. Zavádějí proto poplatky za služby, které byly dřív zdarma. Cestující si tak připlatí například za odbavení zavazadel, přednostní odbavení nebo výběr sedadla.

Například British Airways omezily na kratších letech podávání občerstvení zdarma. Od října si také pasažéři připlatí třeba za to, že budou sedět vedle sebe nebo u nouzového východu.

Tomáš Medek, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme