Čeští potravináři se vydali dobývat Ameriku, hledají i náhradu za ruský trh

Ministr zemědělství Marian Jurečka z KDU-ČSL hledá ve Spojených státech obchodní odbytiště pro české potravináře. Na pracovní misi jsou tam s ním zástupci jedenácti českých firem, nejčastěji zpracovatelů masa a mléčných výrobků. Jsou tam ale také výrobci piva, pálenek nebo škrobu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Marian Jurečka

Marian Jurečka | Foto: Filip Jandourek

Zaujmout americký trh mohou především výrobci různých specialit. Loni české firmy do Spojených států vyvezly zemědělské a potravinářské zboží za 806 milionů korun. To je o 18 procent více než rok předtím.

Kliknutím na graf zobrazíte podrobnější členění. Zdroj: Statistika zahraničního obchodu

Rychleji ale roste dovoz. Meziročně se zvýšil o čtvrtinu na téměř 2,5 miliardy korun. Ani případné nové kontrakty to zřejmě výrazně nezmění, myslí si odborník na zemědělství a redaktor internetového deníku Tablet Martin Mařík.

„Neříkám, že ta cesta do Spojených států nemá žádný smysl, ale je to přece jen v uvozovkách takový výlet. Je to cesta řekněme poznávací, propagační, taková oťukávací,“ říká Martin Mařík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr Jurečka odletěl do USA představit české potraviny. Chce je dostat i do tamních řetězců. Více od redaktorky Jitky Hanžlové

„Asi těžko můžeme očekávat, že by se hned na ní uzavřely nějaké smlouvy, natož nějaké smlouvy tak významné, aby výrazně podpořily český zemědělský či potravinářský export,“ dodává.

Naprostá většina potravinářského exportu Česka směřuje do evropských zemí - konkrétně 91,5 procenta. Výkonný ředitel Svazu zpracovatelů masa Jan Katina považuje misi za dobrý pokus, jak najít nové vývozní příležitosti.

„Je to otázka, která určitě stojí za zamyšlení, protože už v minulosti se z tehdejšího Československa vybrané masné výrobky do Spojených států vyvážely; byly to určité šunkové programy, šunky v plechu a podobně,“ připomíná.

„I v tuto chvíli bychom samozřejmě měli co nabídnout, ale určitě to nebude nějaký plošný výrobní program, byly by to vybrané typy výrobků,“ vysvětluje Jan Katina.

Hledání náhrady za ruský trh

Kliknutím na graf zobrazíte podrobnější členění. Zdroj: Statistika zahraničního obchodu

Hledání zákazníků ve Spojených státech by mělo nahradit výpadek na ruském trhu, ovlivněný sankcemi. Kdo přesně by se mohl chtít prosadit v zámoří, zjišťovali i datoví žurnalisté Českého rozhlasu.

Největším tahounem při vývozu do Ruska je zatím pivo. Loni se ho do Ruska prodalo za 567 milionů korun. Do Spojených států za necelých 156 milionů korun.

Proniknout na americký trh s potravinami není jednoduché, shodují se experti

Číst článek

Zato lihoviny, likéry a ostatní alkoholické nápoje se více vyváží do Ameriky. Loni za 26 milionů korun, zatímco do Ruska za 7,5 milionu.

Obráceně je to u sýrů a tvarohu. Do Ruska loni zamířilo zboží za 138 milionů korun, do Spojených států za 2 miliony. Uzeniny a výrobky z masa zatím Česká republika do Ameriky v podstatě nevyváží vůbec.


Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme