Wizz Air bude prodávat letenky s místenkou, některá sedadla můžou zdražit

Nízkonákladové aerolinie po vzoru svých velkých konkurentů přidělují místa v letadle. Přesně za 14 dní začne prodávat letenky s pevným určením sedadla společnost Wizz Air. Už dříve se k tomu rozhodlo několik menších aerolinek.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Wizz Air

Wizz Air | Foto: Tomáš Adamec

Wizz Air, největší nízkonákladové aerolinie ve střední Evropě, byly poslední, které nepřidělovaly na palubě místa.

Podle deníku Mladá fronta Dnes, který o tom informuje, zrušily už dříve volné přidělování míst aerolinky Ryanair nebo EasyJet.

Wizz Air tak ve srovnání s konkurencí nemohla dlouho zůstat jedinou firmou, která tuto službu nabízí. Společnosti to také může přinést řadu ekonomických výhod. Místenka například umožní prodat letenku za vyšší cenu.

„V každém letadle jsou sedadla, která jsou lepší než jiná. Na tato sedadla je možné prodat letenku dráž. Nízkonákladové aerolinky dříve až brutálně tlačily na cenu. Ne že by to teď dělaly jinak. Přece jenom potřebují také vydělávat. Pokud je někde prostor dorovnat konkurenci, určitě to budou dělat,“ vysvětluje analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Levnější letenky = škrty v nákladech

Služby nízkonákladových společností a velkých aerolinií se už postupně začínají v mnoha oblastech sbližovat, například obsluha na palubě nebo komfort při létání je už u některých firem téměř srovnatelný.

Stále mezi nimi ale je a bude velký rozdíl. Velcí přepravci nabízejí spíše větší komfort za cenu vyšší ceny letenek. Nízkonákladové aerolinie snižují ceny letenek, a to za cenu výrazných škrtů v nákladech.

Interiér letadla L-410 - ilustrační foto | Foto: Aircraft Industries

„To je velmi charakteristický rys. Nízkonákladové letecké společnosti neprocházejí tak výrazným transformačním procesem jako velké aerolinky. Ty se musejí vypořádat se svou historií. Zejména u některých velkých evropských leteckých společností se vytvořily silné odbory, které jim komplikují život,“ popisuje analytik Tomáš Menčík.

Že se tak někdy vyrovnají síly například mezi společnostmi Ryan Air a Lufthansa je nepravděpodobné. Jejich byznys je záměrně odlišný, některé jejich služby se ale můžou stále více přibližovat – například prodej místenek.

Podle dřívějších informací Mladé fronty Dnes loni s nízkonákladovými společnostmi letělo na Letišti Václava Havla v Praze 30 procent všech cestujících. To bylo nejvíce v historii, podíl nízkonákladových aerolinek navíc dlouhodobě ještě poroste.

Simona Bartošová, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme