Finsko vyslalo do boje s krami nejšetrnější ledoborec světa. Polaris pohání zemní plyn

Finsko vyslalo do boje se zamrzlým mořem ledoborec, který je nejšetrnější k životnímu prostředí. Má totiž nejen dieselový pohon, ale může používat i zkapalněný zemní plyn. Jmenuje se Polaris a je prvním takovým ledoborcem na světě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Finsko vyslalo do boje s krami nejšetrnější ledoborec světa. Polaris pohání i zemní plyn

Finsko vyslalo do boje s krami nejšetrnější ledoborec světa. Polaris pohání i zemní plyn | Foto: Arctech Helsinki Shipyard

Ledoborec má duální pohon. Má motory nejen na zemní plyn, ale i na nízkosirnou naftu. Posádka pak mezi nimi může přepínat. Jeho provoz odpovídá všem ekologickým normám, které platí pro dopravu v Baltském moři.

Poslaris je nejen nejekologičtější na světě, ale také nejsilnější z osmi ledoborců, které Finsko má. Loď je dlouhá 110 metrů, ponor má osm metrů a dokáže prolomit led o tloušťce až 1,8 metru. Posádku tvoří 16 námořníků.

Přehrát

00:00 / 00:00

Finsko vyslalo do boje s krami nejšetrnější ledoborec světa. Polaris pohání i zemní plyn. Téma pro Pavla Nováka

Loď vyplula z přístavu v Helsinkách, kde kotvila od loňského září. Nyní je u souostroví Alandy, které leží mezi Finskem a Švédskem. Během úterý má dorazit do přístavu Pori na západním pobřeží Finska. Zatím tam jede na naftový pohon, v přístavu ale načerpá zemní plyn do svých dvou zásobníků, které mají objem 8000 hektolitrů.

Následně ledoborec popluje do nejsevernějšího výběžku Botnického zálivu, kde má za úkol udržovat volnou plavební dráhu v zamrzlém moři. Pro obchodní lodě vytvoří kanál o šířce asi 25 metrů. Nebude na to sám, od začátku prosince už tam operují další dva ledoborce státní společnosti Arctia, lodě Otso a Kontio.

ledoborec | Foto: Jussi Nukari

Poslaris ale nebude užitečný nejen v zimě, ale i v létě. Může sloužit jako hlídková nebo záchranná loď a také může vyhledávat a likvidovat olejové skvrny na hladině.

Ledoborec začal fungovat v roce, který je pro Finsko hodně významný. Letos totiž slaví 100 let od vyhlášení nezávislosti na Rusku. Na bílém můstku lodi je také nápis Suomi Finland 100.

Ledoborec stál kolem 150 milionů dolarů, tedy v přepočtu necelé čtyři miliardy korun. Podobné lodě ale pořizuje americká nebo kanadská pobřežní stráž za cenu kolem jedné miliardy dolarů. Životnost má mít 50 let a nahradí některé už starší lodě. Poslední posila totiž přibyla do ledoborcové flotily Finska před 20 lety.

Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme