Hackeři by mohli unášet nové typy letadel na dálku, obávají se Spojené státy

Kybernetičtí útočníci by se teoreticky mohli zmocnit letadla a začít ho ovládat na dálku, a to i ze země. Americké úřady uvádějí, že by to mohlo být možné u moderních typů letadel. Stačil by k tomu laptop a dobré znalosti informačních technologií.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Airbus A380

Airbus A380 | Foto: Airbus

„Mezi zranitelná letadla, na která poukazují úřady, jsou ta, která mají plnou automatizaci. Pak se naskýtá možnost, že někdo, kdo má u sebe prostě jenom laptop, by teoreticky mohl začít letadlo ovládat a dovést až k havárii,“ popisuje zpravodajka CNN pro leteckou dopravu Anny Marchová.

„Systémy může napadnout jak z paluby stroje, tak ze země. Zdůrazňuji, že podle této zprávy k tomu hacker potřebuje jenom laptop a wifi," dodává Marchová.

Přehrát

00:00 / 00:00

K ovládání letadla na dálku by teoreticky stačil jen laptop a wifi připojení. Člověk bez velice dobrých znalostí informačních technologií by to ale nezvládl

K ovládnutí letadla by člověk opravdu potřeboval jen laptop a wifi připojení. Jsou ale zapotřebí také velice dobré znalosti informačních technologií, aby člověk věděl, kam se nabourat a co takzvaně hacknout. K tomu už dotyčný musí být hacker.

Ovládání nejmodernějších strojů stojí na IP konektivitě, wifi systémech a moderních komunikačních technologiích. Ty umožňují, aby se někdo eventuálně do systému naboural, i když není autorizovanou osobou.

Stroj se dá z notebooku například ovlivnit tak, že mu člověk začne velet nebo nainstaluje virus do kontrolních systémů a počítačů v letadle. Hacker může ohrozit bezpečnost také tím, že kontroluje počítače, které se starají o varovné systémy nebo o navigaci.

Takové riziko hrozí u typů letadel, která jsou nejmodernější. Je to například Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350 nebo A380, tedy největší dopravní letadlo, a potom veškeré stroje, jejichž ovládací systémy stojí na tom, že je tam IP a že to jsou technologie, které fungují s internetem.

Naopak například v případě neštěstí letadla A320 společnosti Germanwings se experti domnívali, že kdyby bývalo bylo možné ovládat stroj ze země, třeba by se lidi na palubě podařilo zachránit.

Martin Ježek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme