iPhone způsobil před deseti lety mobilní revoluci. Teď Applu chybí duch Steva Jobse, míní experti
Přesně před deseti lety se změnil trh s mobilními telefony. Steve Jobs 9. ledna 2007 představil první generaci iPhonu. Výkonnost, osobitý design - telefon měl vpředu jen jediné tlačítko - i silný marketing způsobily, že se z telefonu s nakousnutým jablkem brzy stala módní záležitost a fenomén. V poslední době se ale zdá, že se jeho kouzlo pomalu rozplývá. Apple vloni poprvé zaznamenal pokles prodeje iPhonů. A kritici firmě vyčítají, že její produkty už dávno nepřevyšují smartphony firem jako Samsung nebo LG.
„Většina odborné veřejnosti k novému iPhonu přistupovala spíše s rezervami, protože revolučním ovládáním převyšoval tehdejší smartphony. Měl velký dotykový display, který byl uzpůsobený ovládání prsty, což bylo něco nevídaného,“ vzpomíná na uvedení iPhonu šéfredaktor serveru mobilnet.cz Martin Pultzner.
Telefon v mnoha ohledech zaostával za konkurenci, i přesto podle Pultznera bylo jasné, že pokud se nové ovládání povede Applu prodat, půjde o revoluci v oboru.
Nokia žaluje Apple. Porušil naše patenty na displeje nebo antény, tvrdí finská firma
Číst článek
Loni Apple představil nejnovější model z řady - iPhone 7. „Na prodejní výsledky iPhonu 7 se musí ještě počkat, na trhu není moc dlouho, je ale jisté, že výsledky opět nebudou špatné,“ říká Pultzner. Dodává ale, že s ohledem na desítky milionů prodaných kusů je už teď možné považovat iPhone 7 za úspěšný model.
A to i přesto, že Apple dnes prodává více marketing než technické inovace. „Z čistě technického hlediska iPhony nikdy nebyly lepší než konkurence. Konkurence byla vždy lepší a iPhony se na ni spíš dotahovaly. Na druhou stranu, Apple má silný marketing a dokonalý ekosystém,“ vysvětluje Pultzner.
Větší iPhone 7 Plus podle něj zaostává za konkurencí například v tom, že má velice malý display v poměru k velkému tělu. „Zdá se, že Applu obecně dochází inspirace třeba i v oblasti notebooků a dalších výrobků, kde jsme se nedočkali žádné velké inovace a pouze se mírně vylepšují dřívější modely,“ dodává. Obecně se podle něj tvrdí, že společnosti chybí inovativní duch jejího zakladatele Steva Jobse.