Mezi finskými ostrovy už brzy popluje trajekt s hybridním pohonem bez emisí a hluku

Baltským mořem se už brzy bude plavit první trajekt s hybridním motorem. Finsko si objednalo 90 metrů dlouhou loď poháněnou převážně elektřinou v polských loděnicích v Gdyni. Firma totiž věří, že hlučné a páchnoucí trajekty na naftu jsou už v námořní dopravě pomalu minulostí. Navíc ušetří peníze za provoz.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trajekt, Finsko, lodní doprava

Trajekt, Finsko, lodní doprava | Foto: Finferries

„Očekáváme, že to bude spolehlivější technologie, navíc při jízdě na elektřinu nevzniká žádný hluk a zplodiny, takže to zlepší život lidí, kteří žijí v okolí trasy trajektu. Cesta bude určitě příjemnější i pro pasažéry, nikde nebudou oblaka černého dýmu,“ říká Jutta Valkeinenová z dopravní společnosti FinFerries.

Přehrát

00:00 / 00:00

O trajektu s hybridním pohonem finské společnosti FinFerries natáčel Viktor Daněk

Je přesvědčená, že šetrnost k životnímu prostředí bude stále víc důležitá. Loď bude pohánět sada lithium-iontových akumulátorů, které jsou podle Jan Horčíka ze serveru hybrid.cz velmi bezpečné:

„Baterie jsou vyráběny tak, aby se jakékoliv bezpečnostní riziko minimalizovalo. Žádné nebezpečí tam není. Baterie bývají poměrně rozměrné, záleží na typu, ale zrovna u lodí to nevadí.“

Společnost FinFerries se inspirovala v Norsku. Od loňska tam mezi fjordy jezdí elektrotrajekt jménem Ampér. Ten se navíc může chlubit úplně nulovými emisemi skleníkových plynů.

„Dobíjení baterií je řešeno při zastávkách, kdy je ale jen deset minut času při vyloďování, a je tak potřeba to řešit rychlodobíjením. Za rok provozu v Norsku ušetří okolo 2,5 tisíce tun oxidu uhličitého a 37 tun oxidu dusíku. Jak dodávají sami provozovatelé trajektu, elektřina je v oblasti vyráběna vodními elektrárnami, takže trajekt nezpůsobuje ani žádné nepřímé emise,“ vysvětluje David Vobořil ze serveru oEnergetice.cz. Finský trajekt bude míc ale navíc ještě jeden naftový motor.

„Kdyby se na hladině vyskytl led, aby ho byl trajekt schopen prorazit. Zkombinoval by se na to výkon dieselového a elektrického motoru. Pro klasické cestování je dostačující elektromotor,“ dodává Vobořil.

Loď pro 90 osobních aut poprvé vypluje příští rok. Jezdit bude mezi ostrovy Parainen a Nauvo u finského Turku.

Trajekt, Finsko, lodní doprava | Foto: Finferries

Viktor Daněk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme