Národní technické muzeum vystaví desítku velorexů. Vyráběly se jako vozítka pro invalidy

V Národním technickém muzeu budou od zítřka k vidění legendární tříkolová vozítka značky Velorex. Český vynález bratří Stránských se přestal vyrábět v roce 1971, dodnes jich ale po českých silnicích jezdí stovky. Velorexy proslavil mimo jiné film Vrchní, prchni.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V dopravní hale Národního technického muzea v Praze se koná výstava motorových tříkolek značky Velorex

V dopravní hale Národního technického muzea v Praze se koná výstava motorových tříkolek značky Velorex | Zdroj: ČTK

První trubková konstrukce potažená plátnem vznikla už za druhé světové války. Po roce 1948 se vozítko s výhradně ručním řízením začalo vyrábět pro invalidy. Reklamní heslo znělo – Tělesně vadní do šťastné budoucnosti.

Do roku 1953 byly velorexy i dost drahé. „Před měnovou reformou to bylo asi 40 tisíc korun. Potom to bylo řádově 14 až 16 tisíc. Kromě pořadníků byly i vinkulované vklady, část ceny se musela samozřejmě složit do České státní spořitelny. Potom dostali dopis, který je vyzýval k tomu, aby si v konkrétní den a v konkrétní hodinu přijeli vozík vyzvednout do solnického závodu,“ říká předseda Velorex Clubu Ladislav Šustr.

Přehrát

00:00 / 00:00

Národní technické muzeum vystaví velorexy – vozítka, jejichž karoserie se neleští, ale pere

V dobách největší slávy, tedy v 60. letech, vyjíždělo z malé družstevní dílny téměř sto vozítek měsíčně. Celkem se jich vyrobilo přes 15 tisíc.

Hned čtyři velorexy dodnes vlastní kardiolog Jan Pirk. V létě s nimi jezdí na chalupě. „Musí se jet opatrně do zatáčky, protože to má tři kola, tak je to vratké,“ upozorňuje. „Umění je vyhnout se dírám, protože máte tři stopy, a ne dvě,“ dodává Pirk.

Velorex skončil, když se ruční řízení pro hendikepované začalo běžně montovat i do sériově vyráběných aut. Jízda v tříkolovém vozítku je ale dodnes zážitkem. „Je to něco mezi jízdou na motocyklu, v autě a v letadle. Je to takový mix pocitů,“ popisuje Šustr.

Radek Kříž Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme