Nizozemci navrhují kruhové ranveje. Mohla by na nich přistávat tři letadla najednou

UVNITŘ VIDEO. Nizozemec Henk Hesselink je přesvědčen, že by klasické rovné vzletové a přistávací dráhy jednou mohla nahradit kruhová ranvej. Podle něj by byla šetrnější k přírodě a okolí letiště. Náhled ranveje ve videu zveřejnila BBC.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo Air France na letišti

Letadlo Air France na letišti | Zdroj: Reuters

Vybudovat kruhová letiště napadlo Hesselinka poté, co sledoval na serveru YouTube nebezpečná přistání letadel zapříčiněná například silným větrem.

Výzkum provádí jeho tým v Nizozemském centru pro vzdušný prostor (Netherlands Aerospace Centre). „Letadla by mohla vzlétat a přistávat na určitých bodech kruhové ranveje, aby se zaručilo, že nebudou mít žádný boční vítr, ale pouze protivítr,“ vysvětluje Henk Hesselink.

Tým výzkumníků používá k lepšímu nastínění fungování letiště simulátory. Naráz by na kruhové ranveji mohla vzlétnout a přistát tři letadla. Jedna kruhová ranvej je ekvivalentem pro tři dnešní rovné. Ze zkušeností ze simulátoru ale výzkumníci tvrdí, že zvládne provoz čtyř ranvejí.

Ranvej by byla v průměru 3,5 kilometru dlouhá a na jedné ze stran vyvýšená. „Pasažérům by přistání připomínalo lehké zatočení letadla ve vzduchu. Díky odstředivé síle by stroj zpomaloval a pomalu by sjížděl ke středu ranveje. Piloti ani pasažéři by se necítili jako na horské dráze, protože letadlo by využilo jen část tohoto kruhu,“ vysvětluje Hesselink.

Hesselink si myslí, že by jeho nová ranvej mohla mít pozitivní dopad jak na životní prostředí, tak na obyvatele v okolí letiště. Kruhová ranvej by totiž měla být daleko tišší.

Lukáš Řezník Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme