Obří hybrid se vznesl. V Británii úspěšně otestovali největší létající stroj současnosti

Největší létající stroj současnosti má za sebou první úspěšný start ve Velké Británii. Obří hybridní vzducholoď Airlander 10 odstartovala z letiště nedaleko Cambridge. Ve vzduchu kroužila asi třicet minut. Autoři už plánují jejího nástupce - ještě většího.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ve vzduchu loď vydržela asi půl hodiny

Ve vzduchu loď vydržela asi půl hodiny | Zdroj: Reuters

Na délku má loď 92 metrů a společnost, která stroj vyvinula, tvrdí, že unese deset tun. Vzducholoď je naplněna nehořlavým heliem, může létat skoro sto padesátikilometrovou rychlostí a dokáže se vznášet ve výšce téměř pět tisíc metrů.

Bez přistání dokáže ve vzduchu fungovat až dva týdny, obsazená a pilotovaná pak až pět dní v kuse.

„Stroj nazýváme hybridem, je to totiž taková směsice. Kombinuje technologii z letadel, vzducholodí a také z vrtulníků. Motory pocházejí od firmy, kterou teď vlastní jedna velká firma v Číně,“ vysvětluje ředitel společnosti Stephen McGlennan, na jakém principu vzducholoď funguje.

„V Číně ostatně spolupracujeme i s dalšími technologickými společnostmi a snažíme se najít způsob, jak naše zařízení dostat do Číny a využívat ho v oblastech, kde mají čínské firmy obchodní zájmy,“ dodává.

Vzducholoď ale nevznikla původně pro obchodní účely. Společnost hybridní vzducholoď původně vyvíjela pro americkou armádu, mimo jiné jako stroj pro sledování a vzdušný dozor.

Místo Ameriky Čína

Jenže kvůli finančním problémům a škrtům v rozpočtu nakonec americké ozbrojené složky projekt zrušily.

I tak jde podle vedení firmy o velkou inovaci ve vzdušné dopravě a stroj si najde mnoho zákazníků nejenom ve vojenském odvětí, ale také třeba v oblasti civilní dopravy nebo právě i obchodu.

Firma v propagačním videu tvrdí, že hybridní vzducholoď dokáže přistát na jakémkoliv povrchu, včetně vody a ledu, a tím pádem usnadní dopravu po světě. Airlander 10 je také designovaný k tomu, aby dokázal unést těžký náklad s použitím mnohem menšího množství paliva oproti běžným vzducholodím a letadlům, a proto je provoz ekologičtější, levnější a bezpečnější.

'Obří létající zadnice'

Firma ale chce nabídnout ještě lepší komerční využití a plánuje pro tyto účely vytvořit ještě mohutnější stroj, který by unesl až padesát tun nákladu. Novou a ještě větší vzducholoď chce vyrobit do roku 2020.

Jmenovat se má Airlander 50 a firma ho označuje za velkého bratra současné vzducholodě. Nový Airlander prý bude dimenzovaný pro převoz uhlí nebo jiných těžkých nákladů.

O lodi se mluví také kvůli jejímu tvaru. A ne zrovna lichotivě. Podle listu Daily mail si někteří lidé stroj přejmenovali na "flying bum" - tedy na létající zadnici. Z určitého úhlu, při troše fantazie, tak opravdu trochu působí. Má totiž pěkně pravidelné oblé tvary a je hodně široká.

Marie Machytková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme