Počítače, čidla, kamery. Automobilová budoucnost se představuje v Ženevě

Odemykání mobilním telefonem, autopilot a kamery místo zpětných zrcátek. To je automobilová budoucnost vzdálená jen pár let. Alespoň podle slov zástupců automobilek na ženevském autosalonu. Premiéru už si v Ženevě odbyl i koncept Škoda Vision S, který se otevírá právě mobilním telefonem a umí sám zaparkovat. A už příští rok se objeví sériová auta, která budou za určitých okolností řídit sama.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autosalon Ženeva (ilustrační foto)

Autosalon Ženeva (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

„My například představíme autonomní řízení v modelu Audi A8 sériově již příští rok. Tento vůz by měl zvládnout jezdit v kolonách do rychlosti 60 kilometrů za hodinu i sám zaparkovat,“ říká Vratislav Strašil z českého zastoupení automobilek Volkswagen a Audi.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak daleko je doba, kdy auta sama převezmou vládu nad řízením? Na ženevském autosalonu po tom pátral reportér Jan Říha

Auta dnes v sobě mají tak výkonné počítače, že sama zvládají nejrůznější situace na silnicích. Samostatné robotické neboli autonomní vozy zkouší kromě automobilek třeba Google i další výrobci.

Nicméně lidský faktor řízení je podle odborníků stále velmi důležitý. A to hlavně při poměrně banálních dopravních situacích dneška.

„Je potřeba se bavit i o lidském faktoru, protože když si představím řidiče, tak ten určitě dovede odhadovat, dovede zariskovat, kdežto v případě autonomního řízení je všechno odkázáno na počítač. Takže pokud třeba čekám na vedlejší a vidím je v relativně velké vzdálenosti auto, tak můžu vjet do křižovatky, kdežto počítač to vyhodnotí, že bude dále čekat, což může trvat neúměrně dlouho,“ zmiňuje jeden z příkladů Vratislav Strašil.

Představení Škody Vision S v Ženevě | Foto: ČTK

Autonomní auta mají přinést vyšší bezpečnost posádky i její pohodlí a také méně kolon. Vozy budoucnosti totiž budou komunikovat nejen mezi sebou, ale například i se semafory. Takže pojedou takovou rychlostí, aby zbytečně nestály na křižovatkách, nebo se automaticky vyhnou zácpám. Vratislav Strašil odhaduje, kdy by taková auta mohla jezdit v běžném provozu.

„Řekl bych, že zcela autonomní řízení vozidla můžeme čekat nejdříve za deset let, kdy inteligentní automobilová technika převezme od řidiče část řízení vozidla, čímž dojde k dalšímu zvýšení úrovně bezpečnosti a komfortu.“

Jenže zásadní problém je v legislativě. Ta totiž jasně říká, že za auto je zodpovědný řidič, tedy člověk. Vzniknout proto musí nové revoluční zákony, které jasně určí, kdo bude viníkem nehody, pokud havaruje robotické auto, kdo případně odškodní zraněné cestující a jakou roli v tom budou hrát výrobci aut.

„To je jedna z věcí, která se bude muset dořešit. Je možné, že to bude záviset zem od země nebo kontinent od kontinentu,“ dodává Vratislav Strašil z českého zastoupení automobilek Volkswagen a Audi.

Kamery bdí nad bezpečím posádky

Auta jsou dnes kromě výkonných počítačů plná čidel, různé funkce vozu se dají ovládat přes dotykové obrazovky, případně mobilem. Jak připomíná Martin Hejral z českého zastoupení automobilky Opel, v autech přibývá kamer, které pomáhají už dnes chránit zdraví i životy posádky.

„Na kameře hodně záleží, jsou to takové druhé oči řidiče a jeho vozu. Kamera monitoruje situaci a sleduje například odstup od vpředu jedoucího auta. Když zjistí, že se příliš rychle přibližuje, varuje nejdřív řidiče akusticky, potom třeba vibracemi, a v případě, že auto má adaptivní tempomat, pak začíná brzdit až do zastavení. Zkrátka bdí nad tím, když je řidič například rozptýlený nebo by usnul za volantem.“

Přibývající kamery budou znamenat také rychlý konec klasických zpětných zrcátek. Obraz okolo vozu a za ním totiž přenesou přímo do přístrojové části auta, která je blíže zornému poli řidiče. Prostě automobilová budoucnost je opravdu tady, ať se nám to líbí, nebo ne.

Jan Říha, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme