Skřípot vlaků a tramvají v zatáčkách by měl výrazně snížit vynález z brněnského VUT

I po více než dvou stech letech fungování železnice se na ní dá ledacos zlepšit. Dokazuje to i nejnovější vynález z Vysokého učení technického v Brně. Unikátní zařízení snižuje opotřebení kol a kolejnic a hluk v zatáčkách.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na německé koleje se vrátí vlaky, stávka strojvůdců skončila

Na německé koleje se vrátí vlaky, stávka strojvůdců skončila | Zdroj: Reuters

Skřípot ocelových kol v zatáčce je hodně nepříjemný. Zejména v noci a pro ty, kdo v okolí nějaké tramvajové trati nebo smyčky bydlí. Podobné zvuky vydávají i vlaky. Vznikají ve chvíli, kdy odstředivá síla přitiskne část kola z boku ke kolejnici.

„Jedná se o tření, opotřebení, hlukovou emisi. Tření a opotřebení prakticky vede ke ztrátě energie a k úbytku materiálu z kolejnice. A ve svém důsledku k vyřazení kolejnice z provozu. Co se týče akustické emise, ta je vnímána jako nepříjemný zvukový projev, který znají obyvatelé z měst a má smysl ho minimalizovat,“ vysvětluje ředitel Ústavu konstruování fakulty strojního inženýrství VUT Martin Hartl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vynález VUT Brno snižuje opotřebení kol a kolejnic a hluk v zatáčkách. Natáčel o něm Tomáš Jelen

K tomu se už léta používají mazací oleje, které se vstřikují na třecí plochu. Dosavadní systémy ale nejsou dostatečně účinné. Buď mažou kolo v pravidelných intervalech i na rovině, kde to není potřeba, nebo sice umí zareagovat na zatáčku, ale až s určitým zpožděním.

Nové zařízení má ovšem ve své řídící jednotce podrobné informace o trati, polohu upřesňuje pomocí GPS, vysvětluje ředitel spolupracující společnosti Tribotec Michal Vašíček:

„V okamžiku, než vozidlo vjede do zatáčky, kde dochází právě k opotřebení kol a kolejnice, a kde dochází k té nepříjemné akustické emisi, už ví, že vjíždí do zatáčky a do jaké. Nastaví proces mazání tak, aby byl optimální. Tedy s minimální spotřebou maziva, aby dosáhl maximálního efektu snížení opotřebení kola a kolejnice.“

Zařízení lze montovat do vozidel i dodatečně, zaplatit by se mělo do roka. K získání dat o konkrétní trati přitom stačí, aby si vozidlo s namontovanou řídící jednotkou tuto trať jedenkrát projelo, získaná data se pak dají snadno přenést do ostatních tramvají či lokomotiv.

Tomáš Jelen Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme