Souboj člověka s počítačem pokračuje. Program vyhrál i druhou z pěti partií ve hře Go

Člověk znovu měří síly s počítačem v asijské deskové hře Go. V Soulu proti sobě nastoupili program AlphaGo a asi nejlepší hráč v historii této hry Lee Sedol. Počítač včera vyhrál první a dnes i druhou partii. Třetí z pěti plánovaných kol se hraje v sobotu 12. března.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Profesionální hráč deskové hry Go Lee Sedol změřil síly s počítačovým programem AlphaGo. První partii prohrál, další čtyři má před sebou

Profesionální hráč deskové hry Go Lee Sedol změřil síly s počítačovým programem AlphaGo. První partii prohrál, další čtyři má před sebou | Zdroj: ČTK

Program AlphaGo, který vytvořila firma DeepMind patřící společnosti Google, porazil i ve druhé z pěti partií deskové hry Go Leeho Sedola.

Jihokorejský hráč dokázal dříve zvítězit na 18 světových šampionátech a Go se věnuje profesionálně od dvanácti let.

„AlphaGo vyhrál druhý zápas a vede 2:0! Pro nás těžké uvěřit. AlphaGo v této hře předvedl krásné, originální tahy. Ohromně napínavé,“ zhodnotil hru na twitteru šéf týmu DeepMind Demis Hassabis, který průběh hry už předtím označil za nervy drásající.

Sedol dnes hrál s černými kameny a partii začínal. S počítačem měřil síly zhruba 4,5 hodiny. Následně uznal porážku a prozradil, že s blížícím se koncem pro něj hra byla těžší. Příští kolo se chce proto soustředit na úvodní část hry.

„Hru jsem dnes prohrál i proto, že jsem nebyl schopen najít slabiny AlphaGo,“ konstatoval jihokorejský hráč.

Další kolo se hraje v sobotu 12. března od pěti hodin ráno našeho času. Pokud AlphaGo porazí Sedola i potřetí, vyhraje celé klání. Vítěz získá odměnu milion dolarů. Šéf týmu DeepMind Demis Hassabis už avizoval, že peníze by firma věnovala charitě.

Program AlphaGo porazil Leeho Sedola už včera v první partii. Jihokorejský hráč měl s bílými kameny většinu hry navrch. V posledních dvaceti minutách ale program převzal vedení. Překvapený byl po první prohře i sám Sedol, hru trvající zhruba 3,5 hodiny si prý ale i přes porážku náramně užil.

„Na začátku jsem si myslel, že AplhaGo bude mít během hry řadu problémů. Jeho schopnost řešit nejrůznější herní situace mě ale velmi překvapila. Doslova mě ohromil jedním neuvěřitelným tahem, z toho jsem byl v šoku," popsal Sedol.

Asi nejlepší hráč v historii této hry vzdal včera hold týmu DeepMind, který program vytvořil. Šéf týmu Demis Hassabis na twitteru k výhře v prvním kole napsal: „Právě jsme přistáli na měsíci.“

Program AlphaGo dokázal už dříve porazit trojnásobného evropského šampiona, Číňana Fana Chueje, který je považován za jednoho z nejlepších hráčů na starém kontinentě.

Někteří odborníci odhadovali, že počítač dokáže porazit člověka v asijské deskové hře nejdříve tak za deset let. Program AlphaGo ale funguje na zcela jiném principu než jeho předchůdci. Během partie imaginárně dohrává hru různými způsoby.

Jeden z tvůrců programu řekl britskému Guardianu, že AlphaGo má dvě neurální sítě, které se snaží napodobit strukturu lidského mozku a fungují paralelně. Výsledkem je, že program dokáže z jednoduchých kroků sestavit komplexní řešení.

Desková hra Go je složitější než šachy

Desková hra Go vznikla ve starověké Číně a dodnes je v Asii velmi oblíbená. Deska má obvykle 19 krát 19 průsečíků. Dva hráči na ně postupně kladou své kameny, jedny jsou černé a druhé bílé.

Hráč s černými začíná. Cílem je ohraničit svými kameny co největší území a obklíčit co nejvíc kamenů soupeře. Hra má poměrně jednoduchá pravidla, ale je rozmanitější než šachy, protože hráč může tvořit mnohem více kombinací.

U šachů může soupeř reagovat asi 35 způsoby, hráč Go má takových možností 250. Podle týmu, který vytvářel AplhaGo, je ve hře víc možností než ve vesmíru atomů.

Asijská desková hra Go | Foto: licence Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported Donarreiskoffer

Právě tato variabilita a těžká odhadnutelnost dalšího tahu soupeře byla pro programátory dosud velkým oříškem.

Historický den, kdy poprvé počítač porazil člověka, byl 10. února 1996. Počítač Deep Blue společnosti IBM zvítězil v šachové partii nad mistrem světa Garrim Kasparovem.

Ve 37. tahu napadl počítač Kasparovovu královnu. Velmistr se zhruba třicet minut trápil a přemýšlel nad dalším tahem, nakonec boj vzdal.

Kasparov ale v dalších kolech zvrátil klání na svou stranu a vyhrál. Znovu se s počítačem Deep Blue utkal v květnu 1997. Opět sehráli celkem šest partií a Deep Blue tentokrát Kasparova porazil.

Počítač Deep Blue používal mimořádnou výpočetní sílu, která mu dovolovala v obrovské knihovně partií šachových velmistrů porovnávat až 200 milionů pozic za sekundu.

Profesionální hráč deskové hry Go Lee Sedol změřil síly s počítačovým programem AlphaGo. První partii prohrál, další čtyři má před sebou | Foto: Reuters

Pavlína Nečásková, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme