Zprávy → Technika11. srpna  2016 v 13:34  

Už 80 let jezdí mezi Prahou a Bratislavou Slovenská strela. Vlak byl na svou dobu výjimečný

Současná Slovenska strela v novém nátěru - Foto: Martin Svozílek

Současná Slovenska strela v novém nátěruFoto: Martin Svozílek

České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží představily moderní lokomotivu řady 380 v designu, který připomíná 80 let od zahájení provozu expresního spojení Slovenská strela mezi Bratislavou a Prahou. Legendární železniční motorový vůz začal na této trase jezdit v roce 1936. Vlak vyrobili v kopřivnické Tatře. Jeden exemplář se dochoval dodnes, k vidění je v kopřivnickém muzeu.

Poprvé se mohli cestující Slovenskou strelou svézt přesně 13. července 1936, její domovskou stanicí byla Bratislava. Vlak měl na svou dobu nezvyklý, aerodynamický tvar.  

Vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou dokázal urazit za 4 hodiny a 20 minut. I proto se mu začalo říkat Slovenská strela. 

„Ten vlak dosahoval na tu dobu výjimečné rychlosti. Dřív než byl oficiálně uvedený do provozu, tak dokonce dosáhl rychlosti 148 kilometrů v hodině. Potom byla jeho rychlost předpisem omezena na 130 kilometrů,“ říká vedoucí Lašského muzea v Kopřivnici Pavel Dvořák.  

 

Čím byla Slovenská strela výjimečná? Legendární vlak přiblížila redaktorka Jana Čermáková

Vložit na svůj web

Vlak měl luxusní vybavení včetně topení a nabízel cestujícím i občerstvení. Měl celkem 72 míst.  

„Zajímavé je, že měl dva oddíly, jeden pro kuřáky a druhý pro nekuřáky. A z dnešního pohledu se může zdát zvláštní, že ta kuřácká část byla větší – měla 40 míst oproti té nekuřácké, která měla jenom 32 míst,“ doplňuje Pavel Dvořák. 

Slovenská strela provozovaná Českými drahami je jediným přímým vlakovým spojením mezi Prahou a Bratislavou. Od prosince se ale na tuto trať chystá také konkurenční Regiojet. Železniční spojení na Slovensko zajišťuje i další dopravce Leoexpres, ten ale v Bratislavě také nestaví.

Slovenská strela byla v provozu do začátku druhé světové války, pak ji odstavili kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce ještě chvíli jezdila - sloužila hlavně jako ministerský nebo vládní vlak.  

Ředitel Technického muzea v Kopřivnici Lumír Kaválek nedávno odhadl, že úplná rekonstrukce vlaku by stála desítky milionů korun. 

Vlaky byly jen dva. Jeden později z neznámých příčin vyhořel, druhý se dostal do kopřivnického muzea v roce 1960. 

Autor:  Jana Čermáková,  ČRo

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace