Už 80 let jezdí mezi Prahou a Bratislavou Slovenská strela. Vlak byl na svou dobu výjimečný

České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží představily moderní lokomotivu řady 380 v designu, který připomíná 80 let od zahájení provozu expresního spojení Slovenská strela mezi Bratislavou a Prahou. Legendární železniční motorový vůz začal na této trase jezdit v roce 1936. Vlak vyrobili v kopřivnické Tatře. Jeden exemplář se dochoval dodnes, k vidění je v kopřivnickém muzeu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Slovenská strela, vlak, doprava

Slovenská strela, vlak, doprava | Foto: Martin Svozílek

Poprvé se mohli cestující Slovenskou strelou svézt přesně 13. července 1936, její domovskou stanicí byla Bratislava. Vlak měl na svou dobu nezvyklý, aerodynamický tvar.

Vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou dokázal urazit za 4 hodiny a 20 minut. I proto se mu začalo říkat Slovenská strela.

„Ten vlak dosahoval na tu dobu výjimečné rychlosti. Dřív než byl oficiálně uvedený do provozu, tak dokonce dosáhl rychlosti 148 kilometrů v hodině. Potom byla jeho rychlost předpisem omezena na 130 kilometrů,“ říká vedoucí Lašského muzea v Kopřivnici Pavel Dvořák.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čím byla Slovenská strela výjimečná? Legendární vlak přiblížila redaktorka Jana Čermáková

Vlak měl luxusní vybavení včetně topení a nabízel cestujícím i občerstvení. Měl celkem 72 míst.

„Zajímavé je, že měl dva oddíly, jeden pro kuřáky a druhý pro nekuřáky. A z dnešního pohledu se může zdát zvláštní, že ta kuřácká část byla větší – měla 40 míst oproti té nekuřácké, která měla jenom 32 míst,“ doplňuje Pavel Dvořák.

Slovenská strela provozovaná Českými drahami je jediným přímým vlakovým spojením mezi Prahou a Bratislavou. Od prosince se ale na tuto trať chystá také konkurenční Regiojet. Železniční spojení na Slovensko zajišťuje i další dopravce Leoexpres, ten ale v Bratislavě také nestaví.

Slovenská strela byla v provozu do začátku druhé světové války, pak ji odstavili kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce ještě chvíli jezdila - sloužila hlavně jako ministerský nebo vládní vlak.

Ředitel Technického muzea v Kopřivnici Lumír Kaválek nedávno odhadl, že úplná rekonstrukce vlaku by stála desítky milionů korun.

Vlaky byly jen dva. Jeden později z neznámých příčin vyhořel, druhý se dostal do kopřivnického muzea v roce 1960.

ČRo, Jana Čermáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme