V Liberci vzniklo technické muzeum, návštěvníci uvidí automobily, motocykly i tramvaj

Automobiloví nadšenci otevřeli v pavilonu G libereckého výstaviště technické muzeum. K vidění je historický automobil Laurin a Klement nebo úzkokolejná nákladní tramvaj, která v minulosti rozvážela sudy piva.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Liberci vzniklo technické muzeum, návštěvníci uvidí automobily, motocykly i tramvaj

V Liberci vzniklo technické muzeum, návštěvníci uvidí automobily, motocykly i tramvaj | Zdroj: ČTK

Mezi prvními návštěvníky většinou patřili majitelé nějakého autoveterána. Jedním z nich je i Daniel Fajfr z Liberce.

„Laurin a Klement, krásný vůz, zachovalý, národní hrdost. Je to paráda, že tu něco takové stojí. Objevila se tu také nádherná sbírka amerických a anglických motocyklů, to se hned tak nevidí,“ konstatuje Fajfr.

Historické vozy obdivovala i Hana Hadrabová. Spolu s manželem vlastní sportovní vůz Schmalbach MG TD4, který se zachoval zřejmě jako jediný na světě.

Na návštěvu muzea se stylově oblékla a přidala klobouček, paraplíčko i krajkový živůtek na elegantní šaty.

Přehrát

00:00 / 00:00

Návštěvníci nového technického muzea v Liberci uvidí historické automobily, motocykly i tramvaj. Na místě natáčela Ivana Bernáthová.

„Vždy mě zajímalo, co se v té době nosilo. Moc se mi to líbilo, ta doba byla úžasná. Dívám se proto na internet, prohlížím staré časopisy a inspiruji se,“ vysvětluje Hadrabová.

Historické auto zářivě žluté barvy přivezl před muzeum Petr Víboch. Povzdechl si jen, že ho měl mít už zamlada.

„To je Fiat X1/9, dvoumístné sportovní auto. Tady se jezdívalo v trabantech a Italové jezdili s tímhle,“ říká Víboch.

Bovera klub, který se zabývá obnovou historických tramvají, zapůjčil do muzea dopravní prostředek z roku 1929. Léta zapomenutý sloužil jako zahradní dílna, popisuje Petr Kumpfe.

„Nákladní tramvajový vagón sloužil v Jablonci nad Nisou. Před pivovarem se naložily sudy na tramvaj a hospody, které byly na trati, se zásobovaly přímo z tramvaje. Škoda, že se to nepodařilo zachovat," dodává Kumpfe.

V Liberci vzniklo technické muzeum, návštěvníci uvidí automobily, motocykly i tramvaj. Žluté - Fiat X1/9 | Foto: Ivana Bernáthová

Děti stojí jak přilepené u skla expozice s modely autíček včetně oblíbených angličáků. Impozantně na návštěvníky působí také historická sněhová rolba, která před čtyřiceti lety upravovala sjezdovky u Ještědu. Opravil ji Jiří Pavlů.

„Kolem roku 1992 už přestala být funkční. Zůstala tam stát v kopřivách. Bylo mi rolby líto, tak jsem ji získal od Sportovního klubu Ještěd a zrenovoval,“ vysvětluje Pavlů.

Všichni tito nadšenci vybudovali technické muzeum v pavilonu G pronajatém od města Liberec bez dotací. Dali do toho vlastní peníze a stovky hodin práce.

„Počínaje od použití vysavače až po odborné práce jako znovupřipojení proudu a vody," vyjmenovává Petr Víboch.

Dobrovolné práce nelituje. Věří, že především děti, pro které připravují automobiloví nadšenci spoustu programů, najdou v sobě podobné zapálení pro technické vynálezy jako oni.

Ivana Bernáthová, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme