Z Bratislavy do Vídně za osm minut, Slovensko je v plánech na potrubní poštu pro lidi

Z Bratislavy do Vídně jen za několik málo minut. Utopie by se mohla stát skutečností. Slovensko totiž navštívil šéf kalifornské firmy Hyperloop Transportation Technologies, která se chystá realizovat projekt takzvané potrubní dráhy pro lidi. Ta by měla dopravovat pasažéry rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podstatou konceptu Hyperloop je pohyb velmi rychlých a poměrně malých hliníkových kapslí v dálkovém potrubí

Podstatou konceptu Hyperloop je pohyb velmi rychlých a poměrně malých hliníkových kapslí v dálkovém potrubí | Foto: HTT/JumpStartFund

Společnost Hyperloop Transportation Technologies se ještě k žádné výstavbě ostré trati nerozhodla. První zkušební testovací dráhu teprve připravuje v Kalifornii.

Zástupci společnosti ale objíždějí potenciální místa, kde by se jejich projekt mohl uchytit. A vypadá to, že Slovensko je vážným kandidátem.

Slovenské ministerstvo hospodářství totiž s firmou během návštěvy podepsalo memorandum o vzájemné spolupráci. První tunel by mohl spojit dvě nejbližší hlavní města na světě - Vídeň s Bratislavou. Cesta mezi metropolemi by se tak oproti hodině po dálnici zkrátila pod deset minut.

„Vizí pro Hyperloop v Evropě je spojení dvou nejbližších hlavních měst na světě - Bratislavy a Vídně a následné propojení celé Evropy. Rozšíření projektu v celé Evropě by výrazně snížilo vzdálenost mezi jednotlivými městy na několik minut,“ uvedla mluvčí slovenského ministerstva hospodářství Miriam Žiaková.

Dopravní systém Hyperloop by tak mohl nahradit letadla, která jsou na krátké vzdálenosti neefektivní.

Hyperloop (hyper smyčka) je vlaková souprava ve tvaru tuby, která se poháněná sluneční energii pohybuje v uzavřeném tubusu téměř nadzvukovou rychlostí. Tubus může být nad zemí i pod zemí.

Hlavní myšlenka je v tom, že v tubusu bude snížený tlak vzduchu. Díky minimálnímu odporu tak souprava dokáže dosahovat daleko vyšších rychlostí než běžné magnetické vlaky, které se už používají třeba v Japonsku nebo v Číně. Ty dokážou jet rychleji než 500 kilometrů v hodině. Hyperloop by ale mohl dosahovat až 1300 kilometrů za hodinu.

Matěj Štýs Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme