Zájem o sportovní létání v Česku stoupá, je i cenově dostupnější

V Česku roste zájem o sportovní létání. Každý měsíc udělá pilotní zkoušky i sto zájemců. Celkově má tak teď letecký průkaz přes 15 tisíc lidí. I to je však prý důvod, proč zároveň přibývá také leteckých nehod.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

ultralight české výroby

ultralight české výroby | Foto: Alexandr Pícha

Letos se stalo už 53 leteckých nehod, jen o deset méně než za celý loňský rok. To zemřelo devět lidí, letos už jedenáct.

„Samozřejmě se tento sport rozšířil. Teď už létá možná víc než tisíc letadel, tak se sem tam to přistání také nepodaří,“ vysvětluje svůj pohled konstruktér ultralightů a dalších typů letadel Pavel Urban.

Velký boom pozoruje i ředitel letiště v pražských Letňanech Petr Kříž. Sleduje, jak v době oprav dálnice D1 piloti létají třeba na schůzky do Brna.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rostoucím zájmu o sportovní létání v Česku informovala redaktorka Veronika Hlaváčová

„Když spočítáte má dáti – dal, tak už jen letět z bodu A do bodu B se kolikrát vyplatí víc na peníze, na spotřebu i na čas. Dneska nás čas všechny stresuje a ultralight je vlastně tou cestou, kdy se dá tohle všechno dohonit, nahradit a finančně je to čím dál zajímavější,“ tvrdí Kříž.

Letadlo si běžně kupuje několik lidí dohromady. Z druhé ruky stojí podobně jako auto. „Je tady takový špatný názor lidí, kteří tomu nerozumí nebo nechtějí rozumět, že ten, kdo si koupí letadlo, je nějaký bohatý podnikatel, který si myslí, že si může dělat, co chce,“ říká Kříž.

„Cenově už je to dnes dostupná záležitost. Letadla se kupují na tři, čtyři díly. Letoun má tři, čtyři, pět vlastníků, kteří ho využívají,“ upozorňuje.

Za tři čtvrtiny nehod může pilot

Rozmachu si všímá i Martin Štěpánek z Ústí nad Orlicí, který létá už 20 let. Piloti podle něj zkrátka chybují. Letce porovnává třeba s motorkáři.

„Motorkář může řídit jako bůh, ale když narazí na řidiče, který nedá blinkr a sejme ho, tak je mrtvý, i když neudělal žádnou chybu. U letadla, pokud se něco stane, tak buď pilot zanedbal údržbu, nebo špatně vyhodnotil meteorologickou situaci, ale v podstatě na 99 procent to bude jeho chyba,“ objasňuje.

Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod číslo uvádí na pravou míru. Nehody se stávají ze 75 procent kvůli chybě pilota, zbytek může představovat technický problém.

Připouští, že se někteří zájemci o pilotní průkaz mohou naučit podobně jako v autoškole jen odpovědi na testy.

kap, Veronika Hlaváčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme