Americký Úřad pro námořní výzkum otevřel pobočku v Praze

vso , kbr  26. 2. 2010 v 15.55
USS Rushmore

V Praze byla slavnostně otevřena kancelář amerického Úřadu pro námořní výzkum. Bude sídlit v budově amerického velvyslanectví a budou v ní pracovat dva vědci a dva asistenti.

"Američané testovali různé země a lokality, kde by kancelář mohla sídlit a nakonec vybrali Prahu. Od nás je to ke všem evropským mořím v podstatě stejně daleko. A naše poloha je výhodná pro spolupráci s vědci z ČR a dalších zemí střední a východní Evropy," řekl na Rádiu Česko reportér Jiří Kokmotos, který byl u slavnostního otevření pražské kanceláře.

Podle docenta Michala Pěchoučka z ČVUT je jedním z důvodů, proč se USA rozhodly otevřít pobočku svého globálního úřadu pro námořní výzkum v Česku to, že je zde velké množství kvalitní základní aplikované vědy. "Je to vlastně ocenění velkého množství výzkumníků a pracovníků ve vědě a výzkumu v ČR," dodal.

Docent Pěchouček je vedoucím centra pro agentní technologie při ČVUT, které s Ústavem pro námořní výzkum a také několika dalšími americkými institucemi spolupracuje.

"Jedná se o centrum, které se zabývá umělou inteligencí a možností rozhodování v distribuovaném prostředí. Je to základní aplikovaný výzkum, který na našem pracovišti už léta s podporou amerických obranných složek provádíme," vysvětlil na Rádiu Česko.

Úspěšná spolupráce

Podle docenta Pěchoučka tým českých expertů už dlouho spolupracuje se všemi složkami amerického obranného sektoru. "A kromě toho se nám podařilo navázat úspěšnou spolupráci s Úřadem pro řízení letového provozu USA a také s NASA," dodal.

Tým pracuje například na systému pro řízení letového provozu, chce bezpilotním letadlům vnuknout umělou inteligenci, ale vyvíjí i automatické vyjednávání kontraktů. S Ústavem pro námořní výzkum spolupracuje na systému vyhodnocování námořního pohybu v Adenském zálivu.

"Jedná se o modelování nepřátelského chování v námořním prostředí. A našim úkolem je vymyslet plánovací algortimy, které pomohou rozhodovat patrolovacím lodím tak, aby co nejlépe chránily bezpečné průjezdy," přiblížil vědec.