Ze studia ekonomie ho nejdříve vyhodili. Teď za ni získal vědeckou cenu Neuron

Jako malý chtěl být tenistou, nakonec si to ale ekonom Filip Matějka rozmyslel. Dnes se snaží vysvětlit, proč člověk vnímá jenom to, co považuje za důležité. Za teorii racionální nepozornosti teď získal cenu Neuron pro mladé vědce. Ekonomii přitom původně nestudoval, na vysoké škole si vybral fyziku a matematiku.

Tento článek je více než rok starý.

Ekonom Filip Matějka získal cenu Neuron

Ekonom Filip Matějka získal cenu Neuron | Zdroj: ČTK

„Můj táta byl chemik a moje máma bankéřka, takže jsem vždycky přemýšlel o těchto dvou věcech. Do prváku jsem nastoupil na Matfyz na fyziku a taky na ekonomku. Dělal jsem dvě univerzity, ale bylo to čím dál těžší. Z ekonomky mě potom také vyhodili,“ popisuje 36letý vědec Filip Matějka.

K ekonomii se ale přeci jen vrátil, a to na začátku doktorského studia na americké univerzitě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ze studia ekonomie Filipa Matějku poprvé vyhodili. Vystudoval proto fyziku a matematiku. Teď za teorii racionální nepozornosti dostal cenu Neuron pro mladé vědce. Reportáž Pavly Lioliasové

„Na Princetonu jsem začal doktorát, kde jsem dělal aplikovanou matematiku. Což je skvělá věc, protože se můžete koukat do celé vědy a hledat, kam tu matematiku aplikovat. V prvním ročníku jsem chodil na kurzy biologie, fyziky a také ekonomie. To se mi nějak líbilo nejvíc a od druháku už jsem dělal jenom to.“

Právě v USA se Filip Matějka začal věnovat teorii racionální nepozornosti. „Je to teorie, která říká, že jsou lidé nepozorní a vybírají si jenom nějaké informace. My pak zjišťujeme, co z toho plyne, jak se jednotlivci rozhodují, jak si například vybírají mezi produkty,“ říká.

Právě za tuto teorii teď mladý vědec získal cenu Neuron. „Cena byla udělena jednohlasně. Pan Matějka představuje velmi originální myšlení v oboru ekonomie. Jeho záměr podívat se na společnost ze zcela nového úhlu pohledu je něco, co ho činí minimálně z pohledu komise fondu Neuron výjimečným,“ vysvětluje předseda vědecké rady a egyptolog Miroslav Bárta.

Teorie nepozornosti voličů

Teorii už Filip Matějka aplikoval na chování trhu. Snažil se také popsat, jaké lidé dělají chyby, když si situace zjednodušují. Nově se teď snaží zaměřit celou teorii na politiku.

„Nepozornost voličů je obrovská. Do politické ekonomie toto ještě není moc zahrnuto. Přitom když se podíváte například na to, čím je Donald Trump úspěšný, tak zrovna pozornost či nepozornost voličů hraje zásadní roli,“ dodává Matějka.

Cena Neuron se uděluje špičkovým vědcům do 40 let v 6 kategoriích. Každý badatel s ní získá i čtvrt milionu korun, které rozdělují mecenáši nadačního fondu Neuron.

Mezi dalšími letošními laureáty je třeba bioložka Helena Fulková, která jako první Češka naklonovala myš, nebo Pavel Plevka. Ten zkoumá viry, které způsobují záněty dolních dýchacích cest nebo smrtelně nebezpečné záněty mozku.

Pavla Lioliasová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít