Věda11. července  2014 v 11:15

Čeští vědci Pavel Hobza a Petr Pyšek se dostali mezi nejcitovanější na světě

Pavel Hobza - Foto: Marián Vojtek

Pavel HobzaFoto: Marián Vojtek

Česká věda zaznamenala výrazný úspěch. Chemik Pavel Hobza a biolog Petr Pyšek se dostali na seznam nejvíce citovaných vědců na světě podle databáze Web of Science. Zařadila je tam agentura Thomson Reuters, která databázi provozuje.

Podle oceněného Pavla Hobzy, chemika z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, je databáze Web of Science první na světě, která umožňuje porovnávat výsledky vědců v různých oborech.

„My jsme ve vědě vždycky říkali, že je velmi obtížné srovnávat chemii s matematikou nebo s filosofií. Teď konečně Thomson udělal to, že vědu rozdělil na 21 oborů a srovnává citace v rámci oborů. A to je spravedlivé. Takže vedle nás se mohou ocitnout kolegové z filosofie a z matematiky, kde těch citací je samozřejmě méně,“ poznamenal Hobza v rozhovoru pro Český rozhlas Plus.

Chemik Pavel Hobza a biolog Petr Pyšek byli hosty ČRo Plus

Počet citací podle něj zohledňuje hlavně to, jak je idea vědecké práce nová.

„Můžete zkoumat rozpustnost vědecké soli ve vodě, můžete to dělat celý život a nikoho to nezajímá. Když přijdete s novou myšlenkou, tak jednou z reflexí ve vědecké komunitě je právě citační index,“ uvedl Hobza.

To je však podle oceněných českých vědců jen jeden z rozměrů kvalitní a přínosné vědecké práce.

„Podobné žebříčky jsou schopné identifikovat jakýsi špičkový mainstream ve vědě, ale jestli skutečně poukazují na ty nejzásadnější práce, které určí ráz nějakého oboru na léta dopředu, to je otázka,“ podotkl biolog Patr Pyšek z Botanického ústavu AV ČR.

Petr Pyšek - Foto: Marián Vojtek

Petr PyšekFoto: Marián Vojtek

Ten se podle svých slov snaží najít si na publikace čas, co nejvíce to jde.

„Jednak mě to baví a také je třeba si uvědomit, že publikování je v podstatě hlavní výsledek naší práce, zejména v dnešním komunikací posedlém a globálně propojeném světě. Ona se i věda změnila v tom smyslu, že to, co se neobjeví v kvalitních mezinárodních časopisech, tak jako by neexistovalo – teď mluvím o té řekněme světové vědě, nikoli o té regionální, lokálně specifické, která má třeba v těch přírodovědných oborech také velkou hodnotu,“ řekl Pyšek.

K citovanosti práce podle něj může pomoci právě kvalita časopisu, zmínka na serverech zabývajících se vědou, štěstí, ale hlavní je kvalita práce.

„Ten efekt medializace je většinou krátkodobý, zatímco citační zákonitosti jsou dlouhodobé,“ uzavřel Pyšek.

Autor:   Český rozhlas  (ČRo),  kov