Osmý kontinent světa? Zélandie si zaslouží uznání, tvrdí vědci

Zhruba 94 procent jejího povrchu je pod vodou a jen několik výraznějších částí pevniny vyčnívá nad povrchem oceánu, i tak jsou ale někteří vědci přesvědčeni, že si Zélandie zaslouží být uznána jako osmý kontinent. Své důvody dopodrobna popsali ve studii zveřejněné v Geological Society of America's Journal. Píše o tom britský server BBC.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mount Tarawera ležící na Severním ostrově Nového Zélandu, který je spolu s Jižním ostrovem a Novou Kaledonií jednou ze tří větších částí pevniny Zélandie nad mořskou hladinou | Foto: flickr.com, CC BY-SA 2.0

Podle vědců Zélandie měří zhruba pět milionů čtverečních kilometrů, což odpovídá asi dvěma třetinám rozlohy sousední Austrálie.

Mohlo by se zdát, že být nad vodou, je pro kontinent nepostradatelné, i bez toho však Zélandie podle vědců splňuje kritéria stát se novým světadílem. Alespoň ta, kterými v nové studii argumentují.

Zélandie má podle nich totiž charakteristickou geologii, přesně definovaný prostor, kůru tvrdší než běžné oceánské dno a nadmořskou výškou převyšuje své okolí.

Zélandie si podle vědců zaslouží uznání | Foto: Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) Alexrk

Hlavní autor studie, novozélandský geolog Nick Mortimer, pro BBC uvedl, že vědci pracují na uznání Zélandie jako osmého kontinentu už přes dvě dekády.

„Vědecká hodnota klasifikace Zélandie jako kontinentu má mnohem větší význam, než jen extra jméno na seznamu,“ uvedl. To, že kontinent může být tak ponořený a ještě ne roztříštěný, ho dělá podle vědců užitečným pro další zkoumání koheze a rozpadu kontinentální kůry.

Fakt ale je, že na světě neexistuje žádná vědecká instituce, která by kontinenty oficiálně uznávala. Zélandie se tak v učebnicích jako nový kontinent může objevit pouze v případě, že ji budoucí výzkumy dají stejnou váhu jako zbylým sedmi světadílům.

dp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít