Penicilin má 75. narozeniny. Dnes už by se za objevitele Fleming nejspíš nepovažoval

Nejznámějším antibiotikům, tedy penicilinu, je 75 let. Na člověku byla poprvé odzkoušena v lednu 1941. Od té doby pomáhají léčit třeba angínu, zápal plic nebo tuberkulózu. Za objevitele látky je, možná neprávem, považován Alexander Fleming.

Tento článek je více než rok starý.

Alexander Fleming

Alexander Fleming | Foto: Wikimedia Commons

Použitím plísní jako léku se zabývala řada vědců. Proslavil se díky tomu ale až skotský lékař, který si v roce 1928 všiml, že plíseň zabíjí okolní bakterie.

„Podle dnešních měřítek bychom neměli Alexandra Flemminga za objevitele penicilinu považovat,“ řekl už před časem ve vysílání Českého rozhlasu Milan Gryndler z Mikrobiologického ústavu Akademie věd.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zápal plic znamenal až do objevení antibiotik vážné onemocnění. Příběh nejznámějších z nich, tedy penicilinu, připomněl Martin Karlík

„Látku se mu totiž nepovedlo získat v čistém stavu a to se dneska po objevitelích antibiotik vyžaduje. On ji chemicky necharakterizoval,“ vysvětlil.

Na nápad použít plísně k léčebným účelům přišli během druhé světové války i Češi.

Potají, aby se o tom nedozvěděly protektorátní úřady, vyvíjeli antibiotika v chemicko-farmaceutické továrně Benjamin Fragner v Dolních Měcholupech.

Příběh připomněl v roce 1963 film Mykoin PH 510. Nakonec se v Československu začal penicilin vyrábět až v roce 1949 v Roztokách u Prahy.

Martin Karlík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít