Program brněnských vědců rozpozná jazyk a věk mluvčího. Používají ho i bezpečnostní složky

Výzkumníci z Fakulty informačních technologií Vysokého učení technického patří ke světové špičce ve strojovém rozpoznávání řeči. Pokud třeba voláte na zákaznickou linku nebo přijmete hovor z call centra, je velká pravděpodobnost, že vás poslouchá také jejich program. Používají ho i bezpečnostní složky. Technologii na rozpoznávání řeči vyvíjejí brněnští vědcí několik let společně se soukromými firmami. Nedávno jejich práci ocenila Technologická agentura České republiky jako jeden z projektů, který pomáhá měnit svět k lepšímu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řeč, jazyk, proslov, projev (ilustrační foto)

Řeč, jazyk, proslov, projev (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Profimedia

Vedoucí výzkumného týmu Jan Černocký pouští ukázky řeči, ze kterých se snaží rozpoznávat nejen jazyk nebo jednotlivá slova, ale i pohlaví a věk mluvčího.

Přehrát

00:00 / 00:00

Program brněnských vědců rozpozná jazyk a věk mluvčího. Používají ho i bezpečnostní složky. Natáčel reportér Tomáš Kremr

„Tento projev byl docela pěkný, jednalo se přitom o spontánní řeč. U takových dat a rozumných jazyků, jako je americká angličtina, můžeme počítat s 80 až 90procentní úspěšností na úrovni slov,“ vysvětluje Černocký.

Další ukázka zní trochu jako špatně srozumitelná italština, je to ale africký jazyk zulu. „Když takový jazyk dostaneme, tak máme nějaká řečová data, máme nějaké přepisy a snažíme se natrénovat rozpoznávač natrénovat tak, aby se naučil přepisy generovat. Pokud se nám to povede, tak je bude generovat i pro další nová data. To je vlastně principem rozpoznávání,“ popisuje Černocký.

Vědci z brněnského VUT pracují na hořčíkové náhradě kosti, která se sama vstřebá

Číst článek

Programy na rozpoznávání řeči využívají například call centra, která takto hlídají práci svých zaměstnanců. Technologie nachází uplatnění i v oblasti bezpečnosti.

„Mohou to být klíčová slova, která mohou potenciálně vést k nějakému riziku, když se nacházejí v řeči. Může to také sloužit k odhalení podvodů, když lidé volají opakovaně na zákaznické linky korporátních firem,“ dodává Marek Klimeš, zástupce firmy, která s výzkumníky s VUT úzce spolupracuje.

V praxi se lidé setkají s výzkumem vědců z VUT také při používaní elektronických jazykových slovníků.

Tomáš Kremr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme