Špína z ovzduší proniká i do mozku, ukázala analýza. Vědci zvažují spojitost s Alzheimerem

Alzheimerovou chorobou trpí na světě přes 40 milionů lidí, co přesně nemoc vyvolává, však není jisté. Podle britských a mexických vědců by jedna z věcí, které na ni mají vliv, mohlo být i znečištěné ovzduší. Částečky kovů, které se objevují v mozku pacientů s Alzheimerem, pocházejí podle jejich analýzy ze vzduchu. Možnou spojitost mezi tímto jevem a nemocí však ještě budou muset potvrdit nebo vyvrátit další výzkumy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lidský mozek

Lidský mozek | Foto: Free Digital Photos

„Už nějakou dobu víme, že v mozku pacientů s Alzheimerem se hromadí částečky kovů. Mysleli jsme, že se v těle tvoří přirozeně. Jenže naše analýza tvaru a vzhledu ukázala, že jde většinou o úplně stejné částice, jaké jsou v atmosféře,“ uvedla Barbara Maherová z univerzity v Lancasteru.

Její tým objevil v mozku sedmatřiceti testovaných lidí různého věku, žijících v Mexiko City a v britském Manchesteru, velké množství částic magnetitu.

Nejvíce lidí s demencí žije dlouhodobě v Praze. Ženy a starší lidé trpí tímto onemocněním častěji

Číst článek

Tento nerost je pro lidský mozek toxický a jeho přítomnost je spojována s neurodegenerativními onemocněními.

„Svým způsobem to není až tak překvapivé, když víme, kolik částic magnetitu je v atmosféře. Jenže v porovnání se staršími studiemi jsme v mozcích našich dobrovolníků našli magnetitu mnohem víc,“ doplnila Maherová.

Analýza britsko-mexického vědeckého týmu poprvé ukázala, že se částice ze znečištěného ovzduší ukládají v mozku. Dostanou se tam přímo přes olfaktorický nerv, protože jsou na to dostatečně malé.

Natavený povrch částic napovídá, že pocházejí ze spalovacích motorů a jiných zplodin v ovzduší.

Zapomínání klíčů může být příznakem nemoci. Na test mohou lidé přijít i do Českého rozhlasu

Číst článek

Barbara Maherová s kolegy netvrdí, že prokázala přímou spojitost mezi degenerativními onemocněními mozku a částicemi magnetitu, které se v něm ukládají. To musí potvrdit další výzkumy.

Vědci už v několika dřívějších studiích objevili korelaci mezi rostoucím počtem případů Alzheimera a znečištěním ovzduší. Dokud se tato spojitost nepotvrdí, lékaři radí, aby lidé snížili riziko onemocnění pravidelným cvičením, zdravou stravou a životním stylem.

S Alzheimerovu chorobou souvisí i testování paměti, které se od pondělí do středy tohoto týdne koná v budově Českého rozhlasu na pražských Vinohradech. Vyšetření organizuje Česká alzheimerovská společnost v rámci Týdne paměti.

ČRo, Tea Veseláková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít