Dejte hlas hlášce >> Dejte hlas hlášce >>
Věda19. února  2016 v 18:45

Střevní bakterie jsou důležité pro správný růst, prokázali vědci

Střevní bakterie jsou důležité pro správný růst, prokázali vědci (ilustrační foto) - Foto:  pixabay.com

Střevní bakterie jsou důležité pro správný růst, prokázali vědci (ilustrační foto)Foto:  pixabay.com

Střevní bakterie jsou nezbytné pro správný růst dětí po narození a přispívají také k určení velikosti dospělých. Zjistili to vědci z Mikrobiologického ústavu Akademie věd společně s francouzskými kolegy z Ústavu funkční genomiky v Lyonu. Výsledky jejich práce publikoval prestižní časopis Science.

Důležitost střevních bakterií prokázali vědci tak, že porovnávali růst mladých myší se střevní mikroflórou a bez ní za různých nutričních podmínek.

Myši bez střevní mikroflóry vážily jak při chudé, tak i při normální stravě méně a byly menší. Měly také kratší a slabší kosti.

„Naše výsledky ukazují, že ústřední molekulou regulující růst je inzulinu podobný růstový faktor-1, jehož produkce a aktivita je částečně řízena střevními bakteriemi," doplnil Martin Schwarzer z Mikrobiologického ústavu Akademie věd.

Střevní bakterie jsou důležité pro správný růst, prokázali vědci. Podrobnosti doplnil Martin Schwarzer z Mikrobiologického ústavu AV ČR

Vědci prokázali také to, že růst jsou schopné podporovat konkrétně bakterie Lactobacillus plantarum, které se vyskytují ve střevech živočichů i lidí.

Přestože spojitost střevní mikroflóry a růstu prokázali vědci na myších, předpokládají, že stejně to bude fungovat i u lidí.

„Do budoucna plánujeme klinické studie. Vodítkem, že by to mohlo fungovat i u lidí, je, že to funguje nejen u myší, ale také u mouchy octomilky. Vypadá to, že jde o jakýsi jev, který je zachovaný napříč celou živočišnou říší,“ vysvětlil Schwarzer.

Podle autorů studie se tak otevírají nové možnosti v boji proti škodlivým účinkům chronické dětské podvýživy, kterými v současném světě trpí na 150 milionů dětí mladších pěti let.

„Pokud jedinec trpí chronickou podvýživou, tak je mu dodána normální strava. V současné době se ale ví, že to často nezabírá. Pokud bychom dodali stravu plus některé vybrané bakterie, o kterých víme, že jsou schopné podporovat růst, tak by to mohlo zabrat a fungovat mnohem lépe,“ upřesnil Schwarzer.

Autor:   ČRo, Anna Kottová