Unikátní objev dostal české vědce na obálku časopisu Science. Zjistili, jak určit strukturu nanokrystalů

Vědcům z Fyzikálního ústavu Akademie věd se povedl natolik významný objev, že se dostali na obálku nejvýznamnějšího vědeckého časopisu Science. Vyvinuli unikátní metodu určující přesnou strukturu nanokrystalů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Díky chlazení laserem vydávají nanokrystaly vyvíjené týmem Washingtonské univerzity červenozelenou záři, která je viditelná pouhým okem | Foto: University of Washington, Dennis Wise

Jde o přelomový objev, díky kterému je možné určit vlastnosti i těch nejmenších nanolátek. To zatím nebylo možné.

Týmu z Fyzikálního ústavu Akademie věd se tak díky této metodě podařilo vůbec poprvé pozorovat atomy vodíku v nanokrystalech.

„Náš přínos je v tom, že jsme metodu analýzy krystalových struktur pomocí elektronové difrakce, dokázali zpřesnit natolik, že nyní dokážeme určit struktury do těch nejmenších detailů včetně pozic atomů vodíku, což jsou nejlehčí a tudíž nejobtížněji detekovatelné atomy v celé periodické tabulce,“ vysvětlil vedoucí týmu Lukáš Palatinus.

„Už samotný fakt, že tento výzkum byl přijat do časopisu Science, je velký úspěch. Když jsme potom dostali zprávu, že to půjde na titulní stránce, tak jsme byli o to více překvapeni a potěšeni. Je to velice neobvyklé a stává se to, pokud vůbec, tak jednou za několik let maximálně,“ dodal Palatinus.

Čeští vědci se dostali na obálku nejvýznamnějšího časopisu Scinece | Foto: Pavla Lioliasová