Vědci rozluštili genom klíšťat. Objev pomůže v boji proti parazitům i nemocem

Američtí vědci rozluštili genom klíšťat. Jejich výzkum by mohl pomoci v boji proti těmto parazitům a zlepšit prevenci chorob, které přenášejí.

Tento článek je více než rok starý.

Klíště (ilustrační foto)

Klíště (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Výsledky studie zveřejnili v odborném časopise Nature Communiactions.

Vědci identifikovali přes 24 tisíc genů klíšťat. Třeba ty, které jim umožňují zpracovávat velký objem krve. Vědci se zabývají také hormonem, který ovlivňuje u samic vývoj vajíček. Chtěli by totiž přijít na způsob, jak rozmnožování klíšťat více kontrolovat a omezovat.

Rozluštění genetického kódu pomůže zjistit, co klíšťatům škodí, a tak vyvinout repelenty, insekticidy a další prostředky, kterými se lze před klíšťaty chránit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Američtí vědci rozluštili genom klíšťat. Co by to mohlo v praxi znamenat, vysvětloval rektor Jihočeské univerzity Libor Grubhoffer

Podle rektora Jihočeské univerzity Libora Grubhoffera byl genom klíšťat oproti ostatním rozluštěným genomům prozkoumán poměrně pozdě:

„Konsorcium začalo pracovat už v roce 2007. Genom klíšťat je ovšem veliký, dokonce dvakrát až dvaapůlkrát větší, než je genom člověka. Různé rody klíšťat také mají různě veliké genomy. To samo o sobě by dnes díky moderním technologiím nemusel být problém. Problém je, že v klíštěti je velké množství symbiotických mikroorganismů, bakterií.“

Nejčastější klíšťové onemocnění je v Česku encefalitida. Česká republika je v Evropě na prvním místě v počtu tohoto onemocnění. Takzvaným klíšťovým zánětem mozku v loňském roce onemocnělo v Česku přes 350 lidí, dva z nich nemoci podlehli.

Nemoc přenáší klíště obecné, nejrozšířenější je v oblastech od západní Francie po ruský Dálný východ, Mongolsko, Koreu a západní Čínu.

Spojené státy zase bojují s jiným typem choroby přenášené klíšťaty. Je rozšířená lymská borelióza. Onemocnění, které postihuje jak nervovou soustavu, tak třeba i srdce. Ročně se ve Spojených státech nakazí asi 300 tisíc lidí.

Libor Grubhoffer věří, že díky novému objevu bude vakcína proti některým patogenům přenášeným klíšťaty objevena v horizontu pěti až deseti let.

Klíšťata (ilustrační foto) | Foto: škudci.com