Americké kosmické lodě budoucnosti by měly umožnit evakuaci posádky

Z kosmických lodí se bude možné v budoucnu evakuovat, oznámil americký Národní úřad pro letectví a vesmír. NASA tak reaguje na havárii nosné rakety Antares, které tento týden krátce po startu explodovala.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Raketoplány měly možnost evakuace silně omezenou, použít se dala jen ve výjimečných situacích.

„Spočívala totiž v klasickém způsobu opuštění letadla s padáky na zádech. Aby toto mohli kosmonauti provést, vyžadovalo to, aby raketoplán letěl už nebo ještě v atmosféře a aby se to odehrálo za takových rychlostí, ve kterých by mohli opustit palubu,“ vysvětluje ředitel České kosmické kanceláře Jan Kolář.

„Takže v žádném případě je to nemohlo zachránit před katastrofou, která potkala Challenger při startu,“ dodává. Tehdy v roce 1986 zemřela celá sedmičlenná posádka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Americké kosmické lodě budoucnosti by měly umožnit evakuaci posádky. Mluvil o tom ředitel České kosmické kanceláře Jan Kolář

Příčinou je specifická konstrukce raketoplánu, od které se ale nyní z důvodu bezpečnosti upouští. Kosmické lodě budoucnosti, jako například americký Orion, by tak měly být vybaveny systémem, který v případě havárie zachrání celou kabinu.

„Ta bude odnesena z havarované nebo třeba hořící nosné rakety vlastním systémem, který bude umístěn na špičce. Bude mít vlastní malé raketové motory a celou kabinu odnese do bezpečné vzdálenosti,“ přibližuje Kolář.

Astronauti by se tak mohli katapultovat ve výšce 1600 metrů nad zemí, což ale představuje obrovskou zátěž pro tělo.

„Zrychlení v případě katapultáže ze stíhaček se pohybují kolem devítinásobku zemské tíže, čili piloti váží v tu chvíli asi devětkrát víc, u tohoto systému se to ještě zvýší, může to dosáhnout až patnáctinásobku,“ upozorňuje Kolář.

„Ale vzhledem k tomu, že kosmonauti při tom budou ležet na zádech, zrychlení bude probíhat prsa – záda, což je nejoptimálnější poloha. Takže i když by mohlo dojít ke zranění kosmonauta, pořád je to lepší než zůstat na havarované nosné raketě,“ konstatuje.

Vladimír Kroc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme