Pojmenujte nové planety, vybídla NASA. Vybere 'Daleko od Trumpa' nebo 7 trpaslíků?

Daleko od Trumpa, Rychle a zběsile nebo Deník Toma Raddlea, takhle by se mohly jmenovat nové planety v souhvězdí Vodnáře. Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) vyzval koncem února lidi na Twitteru, aby pojmenovali sedm nově objevených planet obíhajících kolem hvězdy TRAPPIST-1. Vtipné návrhy souvisely s politikou, filmy a seriály nebo hudbou. Objevily se ale i vážněji míněné spojené třeba s katastrofou raketoplánu Challenger.

Tento článek je více než rok starý.

Astronomové z NASA objevili planety, na kterých by mohl být život

Astronomové z NASA objevili planety, na kterých by mohl být život | Foto: NASA/JPL-Caltech

Trappist-1b až Trappist-1h nejsou zřejmě podle NASA příliš atraktivní názvy pro sedm nově objevených planet. Americký úřad pro letectví proto vyzval 24. února uživatele sociální sítě Twitter, aby napsali vlastní návrhy a přidali hashtag #7NamesFor7NewPlanets.

Lidé mnohdy navrhovali vtipné nebo až bizarní názvy. Inspirovali se například populární sérií o čarodějnickém učni Harrym Potterovi. Nové planety by se tak mohly jmenovat třeba po postavách Hermiona a Sirius, po kouzelnických kolejích Nebelvír a Zmijozel nebo po Relikviích srmti jako Deník Toma Raddlea nebo Zmijozelův medailon.

Pohádky byly pro veřejnost studnicí plnou nápadů. Proč by se nově objevené planety v souhvězdí Vodnáře nemohly jmenovat po sedmi trpaslicích, tedy třeba Kejchal nebo Dřímal? Nebo po postavičkách z filmu Mimoni, jako je Bob, Stuart a Kevin?

Některým by se líbilo pojmenovat planety po filmech s boxerem Rockym Balboou, po filmové sérii Hvězdné války, Rychle a zběsile nebo podle postav ze seriálu Hra o trůny nebo Přátelé. Lidé navrhovali jako jména dny v týdnu, oblíbené kapely jako Metallica a Sepultura nebo média CNN a BBC.

Jiní pak žertovali na účet amerického prezidenta Donalda Trumpa. Planety by se tak mohly jmenovat Daleko od Trumpa1 až Daleko od Trumpa7.

Uživatelé Twitteru mnohdy vtipkovali, někteří ale pojali návrhy vážně. Pojmenováním sedmi planet by podle některých mohla vzdát NASA hold třeba astronautům raketoplánu Challenger, kteří zahynuli v lednu 1986 při havárii 73 sekund po startu.

Objev sedmi planet

Systém se nachází v souhvězdí Vodnáře, ve vzdálenosti 40 světelných let od Země. Jeho mateřskou hvězdou je mimořádně chladný červený trpaslík TRAPPIST-1, kolem kterého obíhá sedm zjištěných planet.

Život na nových planetách? 'Být v obyvatelné zóně nestačí,' říká český astronom

Číst článek

Klimatické modely naznačují, že první tři planety rudého trpaslíka jsou příliš horké, aby se na nich mohla v kapalném skupenství vyskytovat voda, ačkoli není vyloučeno, že na malé části povrchu skutečně je. Poslední planeta je zřejmě zase příliš chladná.

Klíčová jsou pak zbývající tři tělesa, která zaujímají v systému čtvrtou až šestou pozici. Na jejich povrchu by mohly být oceány.

Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít