Polární záře jsou vidět dále od pólů. Pomohli to zjistit pozorovatelé-amatéři

Takzvané polární záře bývají někdy k vidění i mimo polární oblasti. Naposledy před třemi dny ve Skotsku nebo dokonce před Vánocemi a loni v březnu i v Česku. Podle posledních zjištění lze tento jev navíc pozorovat dále od pólů, než se vědci domnívali, a to díky amatérským pozorovatelům.

Tento článek je více než rok starý.

Nedávná polární záře viditelná na severovýchodě Anglie (7. března 2016)

Nedávná polární záře viditelná na severovýchodě Anglie (7. března 2016) | Zdroj: ČTK

Polární záře nebo aurora borealis, jak ji nazývají vědci, vzniká tím, jak do zemské atmosféry proniká proud magnetických částic ze Slunce, takzvaný sluneční vítr.

Jestli bude záře jen polární nebo bude vidět i odjinud, je dáno magneticky. Obvykle se aurora vyskytuje okolo magnetických pólů Země, ale někdy se stane, že sluneční vítr převáží nad zemským magnetismem, a záře je tak vidět i jinde.

Aktivita Slunce kolísá zhruba v jedenáctiletých cyklech a v takzvaném maximu je pravděpodobnější, že se objeví magnetická bouře, která rozsvítí oblohu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Polární záře jsou vidět dále od pólů, než se vědci domnívali. Pomohli to zjistit amatérští pozorovatelé. Více Martin Srb

Současné maximum začalo někdy okolo roku 2011 a tehdy se spustila nová výzkumná vlna. Zajímavou novinku objevila 24. října 2011 vesmírná meteoroložka Liz McDonaldová, která dnes pracuje jako vesmírná meteoroložka v NASA, ale tehdy žila ve státě Nové Mexiko.

Polární záři sice nepozorovala přímo na místě, ale znala předpověď na noc. Rozhlížela se po sociálních sítích a překvapilo ji, kolik lidí si záře všímá. Vědcům se hodí i úplně běžné informace jako datum, čas a místo pozorování, a tak se McDonaldová rozhodla zapojit do výzkumu takzvanou občanskou vědu.

„Když se přihlásíte na naši webovou adresu Aurorasaurus.org, budete dostávat upozornění, kdykoliv někdo ve vaší blízkosti spatří auroru. Používáme sociální média a crowdsourcing k tomu, abychom se dozvěděli více o tom, odkud jsou polární záře viditelné,“ říká Liz McDonaldová.

Z jednoho pozorování se toho sice příliš zjistit nedá, ale když se sbírají po několik let, vydají na článek v odborném časopise. První vyšel před několika dny a vedle zmíněného webu vědci sledují i určitá klíčová slova na sociálních sítích, takže hlášení o auroře může pozorovatel poslat třeba z mobilu.

Polární záře viditelná z vesmíru (únor 2016) | Foto: Reuters

Při předpovědi polárních září míří část pozorování na Slunce, část na Zemi. Sluneční vítr je pomalejší než světlo, takže je vidět s určitým předstihem, že je na Slunci magnetická bouře a dá se spočítat, kdy z ní něco doletí k Zemi. Jenže na takovou dálku už není možné určit, kam přesně na Zemi dopadne – k tomu je potřeba zahrnout ještě měření magnetického pole Země, které se se slunečním větrem přetlačuje.

Na mapách vesmírných meteorologů, kteří sledují aurory, jsou vidět určité ovály a pásy. Existují určité předpovědní modely, které se dále zpřesňují tak, že se sbírají data z různých pozorovatelen na Zemi. Ty, které jsou blízko pólů, uvidí záři jako první, dají echo dalším a ty pak pozorování potvrdí, nebo ne.

Čím více pozorovatelů bude k dispozici, tím přesnější bude předpovědní model. To se naplno ukázalo zhruba před rokem. 17. března 2015 se spustila mohutná geomagnetická bouře a pozorovatelé z webu Aurorasaurus.org hlásili polární záři i z Německa a Polska, přestože s tím předpovědi původně vůbec nepočítaly.

Amatérské pozorování polárních září a tedy i magnetických bouří navíc může pomoci předejít případným technickým problémům, které bouře mohou přinést. V minulosti už se totiž stalo, že silná magnetická bouře úplně ochromila telegrafní spoje a od té doby lidstvo mnohem více závisí na bezdrátové komunikaci.

Vedle toho se o „aurorasaury“ zajímají i vědci, kteří zkoumají sociální sítě. „Zkoumají, jak lidé interagují s těmito systémy založenými na webu, v základu jak lidé interagují s technologií. O náš web se zajímají proto, že podle něj by mohli vytvořit jiné weby určené třeba k předpovídání přírodních pohrom,“ uzavírá Liz McDonaldová.

Martin Srb Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít