Vědci objevili tři planety, na kterých by mohly být stopy života

Belgičtí vědci objevili planety, na kterých by mohly být stopy života. Jsou to tři planety mimo sluneční soustavu, vzdálené 40 světelných let od Země. Své výsledky výzkumníci zveřejnili v britském časopise Nature.

Tento článek je více než rok starý.

Hubbleův kosmický dalekohled

Hubbleův kosmický dalekohled | Foto: NASA

Tři planety obíhají okolo takzvaného hnědého trpaslíka. To je hvězda, která nevyzařuje moc světla a energie, ale má vodivý povrch. Planety jsou velké asi jako Země nebo Venuše. Od Země je dělí zhruba 40 světelných let, což z nich podle vědců dělá relativně blízké planety.

Jedná se o vůbec první takový objev mimo naši sluneční soustavu. Hledání potenciálně obyvatelných planet se totiž až dosud zaměřovalo na okolí větších hvězd, hlavně Slunce.

Planety vědci objevili pomocí speciálního dalekohledu v Chile. Zařízení funguje už od roku 2011 a vyhledává planety, které nevyzařují hodně tepla. Dalekohled je jediný svého druhu, proto byla objevená hvězda - hnědý trpaslík - pojmenovaná po něm - Trappist.

Vědci teď planety musí podrobit detailní studii. S Hubbleovým vesmírným dalekohledem by se jim mělo podařit zjistit, jestli mají planety své vlastní atmosféry.

Pak také musí zjistit, zda jsou na nich stopy po vodě, oxidu uhličitém a ozónu. To se bude ověřovat pomocí jiného zařízení, kterým je Evropský extrémně velký dalekohled. Ten ale zatím ještě nefunguje.

V severním Chile ho staví Evropská observatoř a v provozu by měl být nejdřív v roce 2018. Pomocí něj pak můžou začít vědci hledat biologické stopy na planetách. První výsledky výzkumu bychom tak mohli znát nejdřív za pět až deset let, což je podle belgických vědců ale relativně brzy.

Pavlína Nečásková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít