Zárodky života mohla na Zemi přinést kometa, naznačují objevy sondy Philae

Evropská sonda Philae objevila stopy, které by mohly dokázat, že zárodky života na Zemi přinesla kometa. Touto hypotézou se už desítky let zabývají stovky vědců po celém světě.

Tento článek je více než rok starý.

Vesmírný modul Philae úspěšně přistál na kometě vzdálené 510 milionů kilometrů

Vesmírný modul Philae úspěšně přistál na kometě vzdálené 510 milionů kilometrů | Foto: ESA

Němečtí vědci oznámili, že Philae, která před týdnem přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, našla stopy po organických molekulách obsahujících uhlík, který je základem života na Zemi.

Na nějaká silná prohlášení ohledně zmiňované hypotézy je však zřejmě ještě brzy. Jedná se zatím o první výsledky zkoumání. Podle německých expertů zatím není jasné, zda látky nalezené na kometě obsahují složité stavební kameny, které se podílejí na tvorbě proteinů.

Philae je první stroj vyrobený člověkem, který přistál na kometě. Cesta tam jí trvala deset let, během nichž zařízení urazilo 510 milionů kilometrů.

Zatím sonda pracovala 57 hodin, poslední zprávy poslala o víkendu. Může za to ne úplně šťastné místo přistání. Modul totiž zakotvil ve stínu velké skály, takže se k němu nedostává sluneční záření, díky němuž si může dobíjet energii, na které je závislý. Doposud fungoval na baterie.

I když by však práce sondy na kometě definitivně skončila, podle vědců bude její mise, vzhledem k množství dat, které už poslala, úspěšná.

Přistání modulu Philae na kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko - grafická chronologie | Foto: ČTK