Zemi zasáhla silná solární bouře. Polární záře byla vidět i v Polsku

Nečekaně silná solární bouře dorazila v noci k Zemi. Polární záře, kterou způsobuje elektromagnetické záření, byla viditelná mnohem jižněji, než je obvyklé. Zaznamenali ji i Češi.

Tento článek je více než rok starý.

Polární záře byla vidět i v Anglii

Polární záře byla vidět i v Anglii | Zdroj: ČTK

Polární záře, která se dá zachytit i jako zvuk na nízkých frekvencích, byla vidět v Moskvě, ve Varšavě, na americkém území pak v Oregonu, Severní a Jižní Dakotě nebo Minnesotě.

A barevnou oblohu si užili i lidé na jižní polokouli - na Novém Zélandu nebo v Austrálii.

Nezvyklými fotografiemi záhy ožil polský internet. Na sociálních sítích i zpravodajských serverech se začaly večer objevovat snímky ze severní a střední části Polska.

Nejlepší podmínky pro její pozorování měli obyvatelé venkova, kde výhledu na večerní a noční oblohu nebrání záře městských světel.

Za nezvyklou podívanou může silná solární bouře, kterou vědci zaznamenali v neděli. Vyvolaly ji dvě silné erupce plazmatu, které k Zemi vyslaly silné elektromagnetické záření. Vědci ale čekali, že k naší planetě dorazí o 15 hodin později a že bude slabší.

Solární bouře nakonec dosáhla 4. stupně na pětibodové škále, což je stupeň s charakteristickou vážný až kritický.

Americké centrum pro předpověď vesmírného počasí žádné škody zatím nezaznamenalo. Bouře už slábne, Zemi ale bude ovlivňovat ještě několik hodin, a je proto možné, že se objeví výpadky v energetické rozvodné síti a problémy mohou mít i satelitní navigační systémy.

Vít Pohanka, Tea Veseláková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít