Kdo naučil lidi milovat nábytek a říkat mu jménem?

Určitě si ještě pamatujete, jak výtvarník David Černý znázornil na své plastice Entropa stereotypy jednotlivých evropských národů. Místo Švédska zvolil plochou papírovou krabici. Nebyla to náhoda.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kancelářský stůl

Kancelářský stůl | Foto: Comstock Images

V takových krabicích se po celém světě dá sehnat nábytek od švédské firmy IKEA. Ta se stala symbolem komerčního úspěchu a také přinesla úplně novou filozofii přístupu k zákazníkům. Zkrátka, stala se skutečným fenoménem. I proto se ve Vídni rozhodli o "fénoménu IKEA" uspořádat celou výstavu.

„To máme doma, a tady to taky, a támhle tu polici taky,“... vyjmenovává Birgit jednotlivé exponáty, které má sama doma v obýváku. Výstava ve Vídeňském muzeu nábytku je malá, a kromě starších i současných výrobků IKEA tu toho vlastně není moc k vidění.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na vídeňské výstavě o fenoménu IKEA byl s mikrofonem i Vojtěch Berger

Přesto je návštěvníků dost. Jsou to fajnšmekři, kteří milují svou nábytkářskou firmu, a chodí do IKEY třeba jen tak na procházky, jako do parku.

„My jsme fanynky IKEA, rády tam nakupujeme, rády se tam procházíme, rády se tam chodíme najíst,“ přikyvují kamarádky Birgit a Helli. Obchodní domy IKEA jsou skutečně proslulé i nabídkou švédských specialit. Takové masové kuličky, křehoučký losos nebo mandlový dort vám po náročném nákupu zvednou náladu. Jídlo je ale jenom jedním z lákadel IKEY, hlavní roli pochopitelně hraje nábytek.

Jméno přibližuje

Police Billy, Ivar nebo úložné prostory Hemnes. Návštěvnice Sabina má doma asi 95 procent vybavení z IKEY a řadu kusů nábytku zná jménem. Přesně to si otec IKEY Ingvar Kamprad přál - dát každému kusu nábytku jméno, a trochu ho tak polidštit. Sabina má IKEU prokouknutou skrz naskrz, přesto na ní nedá dopustit.

„Myslím, že tady v Rakousku má IKEA mnohem hlasitější reklamu než jaká odpovídá jejímu skutečnému podílu na trhu. Četla jsem, že v porovnání s ostatními prodejci nábytku je IKEA trpaslík, má asi 15 procentní podíl. Ale boduje originalitou a dobrou reklamou,“ říká Sabina.

IKEA funguje v Rakousku od roku 1977. Za tu dobu stačila Rakušany hodně pobláznit a třeba takové typické tyrolské vyřezávané židličky to mají v souboji s moderním nábytkem IKEA hodně nahnuté.

Milan Kopp, Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme