Můj nejoblíbenější obraz je Zaklínačka hadů, říká kurátorka k Rousseauově pražské výstavě
„Celník Rousseau – Malířův ztracený ráj,“ tak se jmenuje výstava, kterou lze nově navštívit v pražském paláci Kinských. Národní galerie ji převzala z pařížského Musée d'Orsay, ale měla možnost dodat jí i český rozměr. Vedle děl od francouzského malíře Henriho Rousseaua tak návštěvníci uvidí třeba i obrazy Jana Zrzavého nebo Toyen. Klíč výběru byl v zásadě dvojí – aby se k sobě obrazy vizuálně hodily a také aby měly patřičnou kvalitu, popsala v rozhovoru pro Český rozhlas kurátorka výstavy Kristýna Brožová.
Jak se vám podařilo získat díla Henriho Rousseaua?
Ta výstava vznikla díky řediteli Národní galerie. S ředitelem Musée d´Orsay se domluvili, že od nich můžeme převzít výstavu Celníka Rousseaua a navíc že s ní můžeme i dále pracovat, abychom ji zasadili víc do českého kontextu.
Už ta pařížská výstava byla dělaná stylem Henri Rousseau v určitém kontextu, takže my jsme akorát ten kontext upravovali tak, aby to zase ukázalo ten náš pohled.
Jak dlouho příprava a vyjednávání trvaly?
Pořádné plánování začalo vlastně loni v červnu.
Jak se vlastně daří financovat takovou výstavu třeba z hlediska zabezpečení či pojištění?
Výstavy tohoto typu jsou skutečně drahé, ty pojistné ceny jsou závratné. Můžu říct, že vlastně pojistné ceny moderního umění přelomu 19. a 20. století se pohybují v mnohem vyšších částkách, než jsou třeba pojistné ceny na výstavě KarIa IV.
Zdroj: www.ngprague.cz
Podle jakého klíče jste kurátorsky vybírali díla, která budou doplňovat Celníka?
Jsou to díla umělců, kteří se třeba s Celníkem znali a kteří ho už vlastně ještě za jeho života začali oceňovat. To je případ třeba Pabla Piccassa, který dokonce do svých sbírek získal i jeden z Celníkových portrétů žen, který můžete vidět na této výstavě.
A vybírali jsme ta díla, aby i vizuálně doplňovala ta díla Celníka Rousseaua s tím, že například Piccassova Maya s panenkou je vlastně reakcí na dílo Rousseaua, které se jmenuje Děvčátko s panenkou.
Když pomineme velká jména typu Pablo Picasso, tak tady vidíme i celou řadu děl českých tvůrců. Jak probíhal tento výběr?
Samozřejmě byl těžký, protože nevejdou se sem všichni. Ale snažila jsem se vybrat díla, která vizuálně doplňují Rousseauovy obrazy, a zároveň jsem se snažila vybírat tu nejlepší kvalitu.
Stojíme před Rousseauovým obrazem Boj tygra s buvolem. Který obraz ale máte od Rousseaua nejradši vy?
Můj nejoblíbenější obraz je Zaklínačka hadů. Je skutečně takovým mistrovským kouskem, kdy Rousseau dokázal perfektně sladit tu džungli, krajinu s tou krásnou černou postavou té tajemné zaklínačky.